עמוד:50

50 האדמה יבשה ולעתים לחה . לעתים יורד הגשם הראשון - היורה, ובשנים האחרונות הוא מתאחר, לעתים הטמפרטורה יורדת ולעתים היא עולה, לעתים נושבות רוחות המפזרות אבק . לאור זאת, בפעילויות שונות אפשר לקבל מגוון אפשרויות כתשובות נכונות, בהתאם לתנאים שישררו בזמן ביצוע כל פעילות . א . מזג האוויר המשמעות היומיומית של המושג מזג אוויר קשורה לתחושות ולהתנסויות שלנו בסביבה : אם חם • או קר, אם יורד גשם וכדומה . המשמעות המדעית של המושג היא מכלול תופעות, כמו הטמפרטורה, לחות האוויר, עומס החום, עוצמת הרוח ומהירותה, סוגי העננים, סוגי המשקעים וכמותם, וכן תופעות כמו סופות אבק, אובך, ערפל וכפור . בשלב זה התלמידים עוסקים רק בחלק ממרכיבי מזג האוויר : מראה השמיים, גשם, טמפרטורה ורוח . בהמשך השנה התלמידים עוקבים ומתעדים את מאפייני מזג האוויר הבאים : מראה השמיים, משקעים, עוצמת הרוח והטמפרטורה . בפרק הסתיו מתייחסים למושג המשקעים באופן מצומצם וחלקי בלבד - רק הגשם, ובהמשך מרחיבים גם לברד ולשלג . תופעות מזג אוויר מתרחשות מחוץ לכותלי הכיתה, לכן רצוי לצאת לחצר להתבונן, לחוש, לעקוב ולתעד . חקירת מזג האוויר נעשית בתחילה בזמן סיור קצר בחצר, איסוף מידע באמצעות החושים ותיעודו . • התלמידים אוספים מידע על מרכיבי מזג האוויר ( מראה השמיים, האם נושבת רוח, האם יורד גשם, כמה חם וכמה קר ) . לצורך כך הם נעזרים בחושים ( מתבוננים, מקשיבים, מריחים וחשים על העור ) . זה המקום ליישם את הידע אודות תפקודי החושים, ולהדגיש שאיסוף מידע בדרך זו הוא איכותי וסובייקטיבי ( כלומר אינו זהה אצל כל האנשים ) . חשוב להבהיר לתלמידים ולשוחח עמם על משמעות הביטוי "שמיים מעוננים" וכך גם על המשמעות • של ביטויים אחרים, דוגמת "שמיים מעוננים חלקית", "אדמה לחה" וכדומה, וכן להדגיש את הקשר בין הכותרת לבין הציור . לאחר ההתנסות הסובייקטיבית באיסוף מידע באמצעות החושים, עוברים לאיסוף מידע אובייקטיבי • כמותי - מדידת מאפייני מזג אוויר באמצעות מכשירי מדידה . חשוב להדגיש כי מכשירי מדידה הם כלים טכנולוגיים, והמדידה בהם היא מדויקת יותר ואינה תלויה בתחושות סובייקטיביות של כל אדם . הרוח היא תנועה של אוויר . למרות שקל לחוש ברוח, קשה להבין בשלב זה שהיא נוצרת כתוצאה • מהפרשי לחצי אוויר . על התלמידים להבחין כי לרוח יש עוצמות שונות ( בפרק בחרנו למיין את עוצמתה לארבע קטגוריות : אין רוח, רוח חלשה, רוח חזקה, רוח סערה ) . אפשר לבנות עם התלמידים סקלה ( סולם ) שבעזרתה ניתן להעריך את עוצמת הרוח . הסקלה תתבסס על מראה העץ : רק העלים נעים - רוח חלשה, ענפים עבים נעים - רוח חזקה . עץ עם גזע רך שנע - רוח סערה . בהמשך ( לאחר בניית שבשבת ) כדאי לקשר בין סקלה זו למדידת הרוח בעזרת מהירות סיבובי השבשבת . בניית מד רוח : שבשבת . פעילות זו מזמנת בנייה של מוצר . בניית מוצרים חשובה להבנת תהליכים • טכנולוגיים של מציאת פתרונות לבעיות, היא מעודדת יצירתיות וחשיבה תלת ממדית, ומלווה בהנאה . מד רוח הוא מכשיר המיועד למדידת מהירות הרוח, והוא אחד המכשירים המותקנים בתחנות מטאורולוגיות . קיימים סוגים שונים של מד רוח, וכאן התלמידים בונים מד רוח מסוג מדחף, הנקרא גם שבשבת . קיימים גם מכשירים שמודדים את מהירות הרוח ומחלקים את עוצמתה לפי סולם בוּפוֹר - בין דרגה 0 ( אין רוח ) לדרגה 12 ( סוּפָה ) . תוכלו לקרוא הסברים נוספים באתר מכון דוידסון - מד

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר