עמוד:27

27 הבהרות מתודיות כלליות ההבהרות המתודיות בחוברת מתייחסות לתפיסה החושית כמכלול ולאחר מכן לכל חוש בנפרד . תפיסות מוקדמות בנושא חושים לתלמידים בכיתות היסוד יש תפיסות מוקדמות בנושא החושים, שחלקן לעיתים שגויות . חשוב להיות מודעים לתפיסות אלה וחשוב להציפן . כמו כן, חשוב להבין כי בגילאים צעירים אלה קשה לתקן התפיסות שגויות, שכן בשלב זה של חייהם, לתלמידים אין בסיס ידע מתאים להבניית התפיסה המדעית הנכונה . דוגמאות לתפיסות שגויות בנושא החושים : תלמידים רבים ( גם בגילאי חטיבת הביניים ) מאמינים כי תחושת הגירוי והבנתו נעשות באיבר החוש עצמו, שהרי בעיניים עצומות לא רואים ובאוזניים אטומות לא שומעים . תלמידים מאמינים כי הראייה היא תהליך אקטיבי שבו העין שולחת “משהו״ אל העצם הנצפה וגורם לעין להגיב ולשלוח מבט . תלמידים אינם מסוגלים לקלוט את מהות הגירויים ( גלי אור, גלי קול, מולקולות כימיות וכדומה ) ואת מנגנון הפעולה של החושים . לפיכך, בגילאים הצעירים אנו משתמשים במושג הפונקציונלי “קולטים מידע״ ולא במושג המדעי “קולטים גירוי״ . שמות איברי חוש - שם החוש - תפקוד יש להבחין בין שם איברי החוש, לבין שם החוש ובין תפקודו . דוגמאות : עיניים הן אברי החוש, השם של החוש הוא חוש הראייה, ותפקודו הוא ראייה ; אוזניים הן איבר חוש, שם החוש הוא חוש השמיעה, ותפקודו הוא שמיעה . קליטת מידע ותגובה באמצעות החושים אנו קולטים גירויים ( מידע ) מן הסביבה : אור, צלילים, ריחות, טעמים ומגע ( מרקם, • לחץ, חום / קור ) . תוצאות העיבוד והפענוח של הגירויים ( המידע ) הנקלטים באמצעות החושים נעשים במוח ובהתאם • להם אנו מגיבים . הפירוש של כל מה שרואים, שומעים, חשים, טועמים או מריחים נעשה במוח ולא באיברי החוש . השימוש במושג קליטה ( קולטים מידע ) מרחיב את משמעותן של הפעולות לראות, לשמוע, לטעום, • לחוש מגע, להריח . בעזרת איברי החוש אנו קולטים מידע . דוגמאות למידע : טעמים, מראות, צבעים, מרקמים, ריחות וקולות .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר