עמוד:23

23 העקרונות עליהם מבוססות פעילויות המייקרי בחוברות הלימוד : א . שימוש בכלי עבודה מסורתיים, כגון סרגל, מספריים, נייר, דבק, וצבעים . ב . שימוש בחומרים פשוטים וזולים, למשל הכנת פרחים מנייר והכנת שקיות ריח . ג . שילוב העשייה בתכנים הנלמדים כמו בניית שבשבת, מד גשם ומניפה . ד . פתרון בעיה ומתן מענה לצורך, כמו בנייה של מסכת ושל טלפון . גיוון בהתנסויות : לזמן לתלמידים מגוון של התנסויות מפעילות : ביצוע תצפיות וניסויים, יצירה • בחומרים שונים ( פיסול, ציור, בישול ) , פירוק והרכבה של דגמים, עבודה בסביבה מתוקשבת וכדומה . המגוון עתיד לפתח עניין וסקרנות ללמידה וכן לתת מענה לשונות לומדים . שימוש בשפה חזותית : להשתמש באמצעים של השפה החזותית להמחשת תופעות ותהליכים . • דוגמאות : שילוב תמונות וסרטונים להמחשה וליצירת תחושת התפעלות, משחקי פנטומימה, הבעת רעיונות ביצירה . אמצעים אלה נותנים מענה לסגנונות למידה מגוונים . פיתוח הדמיון : לפיתוח חשיבה יצירתית המצאתית חשוב לפתח את יכולת הדמיון של התלמידים ואת • דרך המחשבה הרעננה שלהם . דוגמאות : נדמיין שאנחנו הגשם שמרטיב את האדמה, נדמיין שאנחנו נחליאלי שמנתר בחצר . חיבור לרגשות ולחוויות : להתייחס לרגשות ולחוויות האישיות של התלמידים הקשורות לתופעות • השונות . דוגמאות : איזה ריח את / ה אוהב / ת ? איזו הרגשה יש לך כשאת / ה הולך / ת בגשם ? מה את / ה מרגיש / ה כשאת / ה שומע / ת רעם ? מה את / ה אוהב / ת או שונא / ת בקיץ ? חוויות אישיות תורמות להפנמת מידע ולזכרון לטווח הארוך . פיתוח הסקרנות וההנעה ללמידה : למקד את הלמידה סביב שאלות מרכזיות ופתוחות על תופעות • במטרה לעורר פליאה, סקרנות וליצור הנעה ללמידה . דוגמאות : מה עושה הרוח ? איך מודדים רוח ? למה גורם הגשם ? איך מודדים גשם ? מה קורה לאדמה לאחר הגשם ? כיצד בעלי חיים מתנהגים בקור ? הבניית ידע מקושר : לחזור אל המוכר והידוע מנקודת מבט אחרת . מומלץ ליצור קשר בין שיעור • לשיעור, בין נושא לנושא, בין מושג למושג . כך הלומדים יבנו ידע מתוך ההקשר הרחב, ולא כפיסות ידע מנותקות . בניית כלים : לעבוד על בנייה של כלים . בנייה של כלים חשובה לפיתוח מיומנויות מוטוריות, לפיתוח • מיומנויות חשיבה ( תכנון, התאמה, בחירה של חומרים, חשיבה מרחבית ) , להבנת תהליכים טכנולוגיים והיא מעודדת יצירתיות ומלווה בהנאה . עריכת רפלקציה : לסכם את השיעור בשיקוף חוויית הלמידה והעשייה ובשיקוף התובנות שנרכשו . • דוגמאות : מה עשינו ? מה גילינו ? מה ראינו ? במה הבחנו ? ( מטה – קוגניציה ) קריאה וכתיבה חוברות הלימוד פותחו מתוך הנחה שהתלמידים יכולים ללמוד מדע וטכנולוגיה גם ללא ידיעת הקריאה והכתיבה . הקריאה והכתיבה הן אמצעים להשגת מטרות ההוראה ולא מטרה שעומדת בפני עצמה . כדי להקל על תהליכי ההוראה – למידה של התלמידים, ננקטו הפעולות הבאות : הטקסטים המילוליים מתפתחים בהדרגה מטקסטים פשוטים וקצרים לטקסטים מורכבים וארוכים • יותר . הטקסטים המילוליים נתמכים בטקסטים חזותיים ( תמונות ואיורים ) .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר