עמוד:16

16 מיומנויות חברתיות : קבלת אחרים בתהליך של שיתוף פעולה, גילוי נכונות לחלוק אחריות בעבודה • ולהעריך את תרומת כל חבר / ה בקבוצה, מתן קרדיט לעשייה, יישוב עימותים ומחלוקות, מודעות ליכולות ולמגבלות האישיות, גילוי גמישות ונכונות להיות לעזר, עשיית פשרות הנחוצות כדי להשיג מטרות משותפות, תרומה לדיונים ולפעולות בקבוצה ועוד . מיומנויות מידעניות : כוללות מיומנויות המשלבות מיומנויות של עבודה בסביבת עתירת מידע בשילוב עם מיומנויות חשיבה . שימו לב : באתר מטר, במדור חינוך לחשיבה מופיעים דגמי הוראה להבנייה מפורשת של מיומנויות חשיבה . הוראה מפורשת של תהליכי חקר פתרון בעיות הסדרה במבט חדש עוסקת באופן מפורש בהבניה של תהליכי חשיבה ייחודיים לתחומי הדעת מדע וטכנולוגיה ולקשרי הגומלין ביניהם : תהליכי חקר ( מדע ) , תהליכי תיכון ( טכנולוגיה ) ותהליך מידעני ( סוגיות חברתיות ) . למרות ההבדלים בין שלושת התהליכים, המשותף להם שהם כוללים הליכים ( פרוצדורות ) הנעשים בשלבים ( אבל לא בהכרח ליניאריים ) ובאופן מכוון על ידי החושבים והעושים במטרה להגיע אל היעד . ההליכים כוללים מיומנויות חשיבה ועשייה ברמת מורכבות שונה, אשר השילוב ביניהן עתיד להוביל להשגת היעד . שלושת התהליכים נלמדים בסדרה במבט חדש באופן ספירלי ומדורג, מכיתה א ועד כיתה ו, באמצעות הצגת אתגרים חשיבתיים שהולכים ונעשים מורכבים יותר עם העלייה בגיל . על פי רוב, ככל שהאתגר מורכב יותר, דרושות פעולות חשיבה מורכבות יותר אשר עושות שימוש במגוון רחב יותר של מיומנויות חשיבה ועשייה .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר