עמוד:7

7 חיבור זוגות חרוזים ( עמ' 19 , עמ' 43 ) הפעילות : התלמידים יחברו בקו זוגות של חרוזים . כל המילים מכילות אותיות כתב שהילדים כבר מכירים, והם מתבקשים לקרוא אותן . הם יכולים לקרוא אותן בקול כדי להאזין לצליל שלהן, ואז למצוא את המילה המתחרזת ולמתוח קו ביניהן . כתיבת מילים לאיורים ( עמ' 20 , 24 , 28 , 34 , 38 , 42 , 46 , 50 , 54 ) הפעילות : כתיבת מילים מתחת לאיורים . המילים מוצגות כשהן מקווקוות, והילדים מתבקשים לעבור על הקווקוו בעיפרון ( ניקוד המילים כבר קיים ) . כדי להוסיף לפעילות עניין ושעשוע, נוספו הוראות מתחת למקבץ האיורים, והן מבקשות מהילדים להקיף מילים מקטגוריה מסוימת ( מה שאפשר לקנות בחנות, מה שנמצא בתוך הבית וכו' ) . בחירותיהם של הילדים עשויות לעורר בכיתה שיחות מעניינות ( אפשר לקנות הר בחנות ? כן, בתנאי שהוא הר צעצוע ! ) השלמת צורת הרבים ( עמ' 23 ) הפעילות : הילדים עוברים בקו על מילים ביחיד, המכילות אותיות שכבר למדו בכתב, והם מתבקשים לכתוב לצד כל מילה את צורת הרבים שלה ( מתוך המחסן ) . דוברי השפה לא יתקשו לאתר את המילה המתאימה, וזוהי עוד דרך לתרגל את כתיבה עם הקשר לשוני מוכר . סימון מילה מתאימה לתמונה ( עמ' 24 ) הפעילות : מתחת לכל תמונה מופיעות שתי מילים, והתלמידים מתבקשים להקיף את המילה המתאימה לתמונה . זהו תרגול בקריאת מילים בכתב . המילים מכילות רק אותיות כתב שהילדים כבר מכירים . כתיבת מילה מתחת לתמונה המתאימה ( עמ' 33 ) הפעילות : המילים המתארות את התמונות נמצאות במחסן, והילדים מתבקשים הן לקרוא אותן והן לכתוב אותן בהתאמה לתמונות . אותיות הכתב שבמילים אלה כבר נלמדו כולן . סידור מילים למשפט ( עמ' 49 ) הפעילות : הילדים קוראים כמה מילים בכתב וצריכים לכתוב מהן משפט הגיוני, כלומר סדר המילים צריך ליצור את ההיגיון של המשפט . קסם של משחק ( עמ' 58 ) הפעילות : משחק מסלול . במהלך המשחק הילדים עונים על שאלות שרובן ככולן בתחומי השפה, והן כתובות באותיות כתב . אין כאן תרגול של כתיבה בכתב, אלא תרגול של קריאת כתב יד, כמו קריאת הטקסטים הנכתבים בכיתה על הלוח או קריאה ממחברת . קריאת הכרטיסים בכתב יד נעשית אגב שעשוע ואינטראקציה חברתית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר