עמוד:72

2 חִקרו את האטלס שלכם: א. הכינו תעודת זהות לאטלס. כתבו בה את הפרטים האלה: שם האטלס, שם הכותב או העורך (הקרטוגרף), שם ההוצאה לאור, שנת ההוצאה לאור. ב. מדוע חשוב לדעת את שנת ההוצאה לאור של האטלס? ג. אילו מפות מוצגות בתחילת האטלס - מפות ישראל או מפות העולם? ד. עיינו בתוכן העניינים של האטלס שלכם ומצאו: על איזה אזור בעולם יש הכי הרבה מפות? מדוע זה כך, לדעתכם? ה. כתבו את שמותיהן של שלוש מפות שמסקרנות אתכם. 3 צבי סיפר בהתלהבות לחברו יצחק: "אתה יודע, באפריקה יש מדבריות ענקיים, ונמצא שם הנהר הארוך ביותר בעולם. יש שם גם ימות גדולות, וקרוב לקו המשווה יש הר שגובהו כמעט ,000 6 מ' והוא מכוסה בשלג רוב הזמן. לא ייאמן, אבל באפריקה יש גם מגוון רחב של גידולים חקלאיים: תמרים בצפון, קקאו במערב וקוקוס במזרח". יצחק, שהופתע ממבול המידע ששמע מחברו, שאל בתימהון: "תגיד, מניין לך כל המידע הזה?" צבי חייך והשיב: "מה הבעיה? הכול מהאטלס!". צבי טוען שמצא באטלס את כל המידע שהזכיר. האם באמת הכול נמצא באטלס? חפשו את פרטי המידע שהזכיר צבי במפות המתאימות באטלס. באילו מפות השתמשתם? ציינו את שמות המפות ובאילו עמודים הן מופיעות. 4 בקבוצה בחרו (כל אחד לחוד) יבשת, ומצאו אותה באטלס. בחרו מדינה ביבשת הזאת, תארו בכתב איפה היא נמצאת - בעזרת כיווני רוחות השמים, בעזרת המדינות השכנות לה, בעזרת הימים והאוקיינוסים שבסביבתה וכו' (למשל: מדינה השוכנת בצפון אירופה, מוקפת בשלושה מקורות מים: המפרץ הבוטני, הים הבלטי, הים הצפוני. תשובה: שבדיה). תנו את התיאור לחברכם וקבלו ממנו את התיאור שלו. נסו לגלות את המדינות. האם הצלחתם? 5 א. מצאו את נורבגיה באטלס (בעזרת מפתח השמות). כתבו שלושה דברים שאפשר ללמוד על נורבגיה מהמפה שהגעתם אליה. ב. חפשו את נורבגיה גם במפות אחרות באטלס ואספו עוד מידע עליה. כתבו עוד שלוש עובדות שגיליתם במפות אחרות, וציינו באילו מפות מצאתם כל עובדה. ג. לפניכם שלושה משפטים. אחד מהם לא נכון, גלוּ מהוּ, היעזרו במפה והסבירו. .1 טסנו לדנמרק, משם שטנו לשוודיה ומשם המשכנו בנסיעה לנורבגיה. .2 ביקרנו באוסלו בירת נורבגיה. .3 היינו בחוף בדרום נורבגיה ושחינו בים השחור. 72

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר