עמוד:105

ו. ציורים מרוצפים אתגר 1 לפניכם לוח המרוצף בריבועים. את הריבוע שבפינה הימנית שינינו כך: הזזנו חלק שצורתו משולש מלמעלה למטה. את המצולע החדש שקיבלנו צבענו, וזו המרצפת החדשה שהתקבלה: שימו לב: הריבועים הקטנים משמשים רק רקע עזר ליצירת המצולע החדש. רצפו בעזרת המרצפת החדשה באחת משתי הדרכים האלה: אפשרות א - בציור: שנו את כל הריבועים בלוח שלמעלה לפי ההצעה המסורטטת, וצבעו את המרצפות שמתקבלות (צבעו מרצפות סמוכות בצבעים שונים). אפשרות ב - בגזירה: • בדף הקרטון ריצופים ריבועים ליצירת מרצפות מצוירות שתי מרצפות. שנו אחת מהן לפי הדוגמה שלמעלה, וגזרו את המרצפת שהתקבלה. • גזרו מניירות בצבעים שונים מרצפות החופפות למרצפת הזאת. (השתמשו במרצפת הקרטון כ"תבנית" - והקפידו לדייק בגזירה.) • עכשיו תוכלו ליצור ריצוף בעזרת המרצפות שהכנתם. 2 א. לפניכם עוד לוח המרוצף בריבועים. גם כאן עשינו הזזות של חלקי ריבוע, צבענו וקיבלנו את המצולע הזה: במצולע החדש מסגרת הריבוע המקורי מסומנת בקו מרוסק. רצפו את הלוח שממול במרצפות החדשות וצבעו אותן. שימו לב: כל שינוי הצלע "מועבר" על ידי הזזה אל הצלע הנגדית. ב. הוסיפו קישוטים בתוך המרצפות כרצונכם, ובלבד שכל אחד מהקישוטים יופיע בכל מרצפת באותו מקום. למורה: אם מרצפים בגזירה (אפשרות ב) - אפשר להציע לתלמידים להדביק על נייר בריסטול את המרצפות של כמה תלמידים וליצור בדרך זו תמונה אחת גדולה יותר.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר