עמוד:12

אחרי סעיף ו של פעילות 2 עושים רפלקציה על מה שנעשה בפעילות ומגיעים להכללה . בסעיף ו צירפתי כל שלושה חלקים לחלק אחד . מספר החלקים קטן פי , 3 וגם מספר החלקים הצבועים קטן פי , 3 אבל השטח הצבוע לא השתנה . כשמחלקים את המונה ואת המכנה של שבר נתון באותו מספר , מתקבל שבר השווה לשבר הנתון . לפעולה הזאת קוראים צמצום של שבר . לדוגמה , השבר צומצם בגורם הצמצום - 3 המונה חולק ב , 3 המכנה חולק ב , 3 והתקבלו שני שברים שווים : בדיון המסכם את הפעילות התלמידים חוזרים להתבונן בפעילות ומנתחים את מה שעשו בעזרת המונחים החדשים – צמצום וגורם הצמצום . בפעילויות 3 ו - 4 גורם הצמצום נתון , והתלמידים נדרשים לצמצם את השברים בעזרת הדגשת קווים ובכתיבה מתמטית פורמלית על ידי חילוק המונה והמכנה באותו מספר . מטרת הדיון המסכם את פעילות 3 היא לחדד את ההבנה כי צמצום הוא פעולה הפוכה מפעולת ההרחבה שנלמדה קודם . דיון התבוננו בדוגמה בפעילות . 3 בצמצום השבר 8 12 התקבל השבר 2 3 האם אפשר להרחיב את 2 3 ולקבל 8 12 אם כן , מה גורם ההרחבה ? איך אפשר לראות את ההרחבה בציור ? פעילויות 6 ו - 7 וכן פעילות 11 דומות במהותן לפעילות 16 ביחידה א ( עמוד 20 בספר לתלמיד ) . מטרתן להראות שכאשר מצמצמים שבר בגורמים שונים , מתקבלים שברים השווים לשבר המקורי , ולכן גם השברים שהתקבלו מהצמצום שווים זה לזה . כדי להסביר את השוויון , מראים את הצמצום במלבנים . בדיון שאחרי פעילות 6 עוסקים במקרה שבו אי אפשר לצמצם שבר בגורם נתון . דיון האם אפשר לצמצם את השבר 6 24 ב - ? 4 מדוע ? אי אפשר לצמצם את השבר 6 24 בגורם 4 מאחר שהמונה של השבר , , 6 אינו מתחלק ב - . 4 הדיון הזה הוא הכנה לפעילות , 8 שבה עוסקים בנושא הזה במפורש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר