עמוד:7

ב . הרחבה ( עמודים 27 – 8 ) היחידה הזאת עוסקת בהרחבת שברים , בפרט במשמעות ההרחבה וביישומים שלה , למשל השוואת שברים בעזרת הרחבה . פעולת ההרחבה מוצגת ביחידה בעזרת סיפור מסגרת של חלוקת פיצה מלבנית למנות שוות . פעמים רבות תלמידים מקשרים בטעות בין הרחבה להגדלה , הן בגלל המילה הרחבה , שמשמעותה בשפת היום - יום קשורה להגדלה , והן בגלל השימוש בכפל . לכן ביחידה יש דגש רב על השוויון בין השבר המורחב לשבר המקורי . פעילויות 13 – 1 עוסקות בהרחבה בגורם נתון . פעילות 1 מציגה את סיפור המסגרת : נתונה פיצה המחולקת ל - 4 מנות שוות , ועל 3 מהן פיזרו זיתים . אפשר לראות בציור שעל 3 4 מהפיצה יש זיתים . החליטו לחלק את הפיצה למנות קטנות יותר וחתכו כל מנה ל - 2 חלקים שווים . עכשיו אפשר לראות בציור שהפיצה מחולקת ל - 8 מנות שוות , ועל 6 מהן יש זיתים . על סמך הציור שואלים את התלמידים : פי כמה גדל מספר המנות בפיצה ? ( פי . 2 ) פי כמה גדל מספר המנות שיש עליהן זיתים ? ( פי . 2 ) ומשלימים את השבר המתאים לחלק הפיצה שיש עליו זיתים : 6 מטרת הדיון בסיום הפעילות היא להדגיש שמכיוון שלא הוסיפו זיתים לפיצה ולא הורידו זיתים מהפיצה , שני השברים מייצגים את אותו חלק מהפיצה , ולכן הם שווים . לאחר הדיון בכיתה התלמידים מסיקים שמדובר בשני שברים שווים ומשלימים את הסימן המתאים . בסוף הפעילות ניתן סיכום פורמלי לתהליך שהודגם :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר