עמוד:6

בפעילות 2 אפשר תחילה להראות לתלמידים את המלבן שבראש העמוד ולשאול אותם מה הם רואים . אפשר לראות כאן מלבן המחולק ל - 18 חלקים שווים , כפי שיוגב מסביר , ואפשר להתמקד בקווי החלוקה העבים יותר ולראות 9 חלקים שווים , כפי שיערה מתארת . כך מוצאים שני שברים המתאימים לחלק הצבוע במלבן . מאחר ששני השברים מתאימים לאותו חלק צבוע , הם שווים זה לזה . בפעילות 3 התלמידים מתרגלים את המיומנות של להסתכל פעם על כל קווי החלוקה ופעם רק על הקווים המודגשים , וכך למצוא שברים שווים . בפעילויות 6 – 4 התלמידים מתבקשים לצבוע חלקים שונים בעיגול המחולק ל - 12 חלקים שווים , בריבוע המחולק ל - 16 חלקים שווים ובמלבן המחולק ל - 20 חלקים שווים , בהתאם לשברים הנתונים בכל סעיף ( המכנים של השברים האלה הם גורמים של המכנה הנתון בכל אחת מהפעילויות ) . הפעילויות האלה דומות לפעילות . 1 התלמידים מחלקים את הצורה המייצגת את השלם לחלקים שווים לפי המכנה של השבר שהם צריכים לצבוע על ידי הדגשת חלק מהקווים הקיימים . כך מתקבלת צורה המחולקת חלוקה ראשית – החלוקה שהתלמיד יצר , וחלוקת משנה – החלוקה הנתונה . התלמידים צובעים לפי השבר הנתון , המתאים לחלוקה הראשית , ומגלים את השבר השווה לו , המתאים לחלוקת משנה . כתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 7 פעילות 7 עוסקת בהכללות בנוגע לקשר בין המכנה למונה בשבר השווה ל - 1 2 ( סעיף א ) ובשבר השווה ל - 1 ( סעיף ב ) . חשוב לוודא שהתלמידים יודעים שאין שבר שהמכנה שלו הוא , 0 ולכן : = 0 לפיכך בשני המקרים גם המונה אינו : 0 = 0 אפשר לייצג את השוויונות המתקבלים גם בציורים , בדומה לפעילויות הקודמות ביחידה . בסעיף ב אותו מספר מתאים לעיגול ולמשולש בכל האפשרויות המתאימות . זאת הזדמנות להזכיר ששתי צורות שונות יכולות לייצג את אותו מספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר