עמוד:12

קיימים עזרי הוראה שונים היכולים לסייע לכם בהוראת המשנה . אספנו כאן כמה עזרים מודפסים ומקוונים : טקסט : טקסט מנוקד מלא של המשנה נמצא באתר ספריא , ומהדורה מנוקדת ומעוצבת באתר ויקיטקסט . פרשנות רצופה : פירושים מודרניים למשנה בתוך מהדורת “ ששה סדרי משנה “ מפורשים בידי חנוך אלבק ובתוך מהדורת “ משניות מבוארות “ מאת פינחס קהתי . פירוש נרחב על חלק מהמסכתות עם רקע היסטורי אפשר למצוא ב “ משנת ארץ ישראל “ ( פירוש ספראי ) . באתר ויקיטקסט קיים פירוש חדש הכולל חלוקה נושאית של פרקי המשנה והערות מועילות על תוכן ומבנה . אישים : במשך הלימוד במשנה נפגוש בכמה תנאים – חכמי המשנה . לרוב הרחבנו על אודות חכמים אלו בשולי הדפים . אפשר למצוא מידע נוסף באתר תרבות . il ובאנציקלופדיה המקוונת “ דעת “ , במדור “ אישים “ . שימו לב שעמדת המוצא של חלק לא קטן מהמשאבים המקוונים למשנה ( אתרים , פעילויות , דפי עבודה ) היא עמדה דתית . עובדה זו משפיעה על המסרים הגלויים והסמויים שבמשאבים אלו . אין הדבר אומר לא להיעזר בהם כלל , אך חשוב לבחון מראש באילו משאבים נכון להשתמש בבית הספר הממלכתי וכיצד נכון לעשות זאת . כמו כן יש ערכים רבים בוויקיפדיה היכולים לספק מידע על המשנה , דמויותיה והמושגים שבה . עקב העריכה השיתופית של ויקיפדיה והגישות השונות של כותבי הערכים , המידע שנמצא היום בערכים הרלוונטיים לא תמיד מדויק , ופעמים רבות נסמך על ידע מסורתי ולא על ידע אקדמי . לפיכך מומלץ להסתמך על ערכים אלו באופן ביקורתי . הספר עוסק במשנה מתוך הקשר לכינונה של חברת מופת . עם זאת , הספר אינו טוען שהמשנה מציגה חברת מופת . בין חוקרי המשנה קיימות דעות שונות באשר למטרות חיבורה , וניתן להתלבט אם המשנה משקפת מציאות משפטית קיימת , מעגנת מסורות , מציעה פרשנות יישומית למקרא , יוצרת הבניות חברתיות וערכיות או מציירת חברה אידיאלית . ייתכן מאוד שהמשנה משלבת את כל אלו במינונים שונים . אף אם נטען שהמשנה מסרטטת קווים לדמותה של חברת מופת , הרי שמופת זה מתבסס על ערכיהם של יוצרי המשנה . הדיונים על המשנה במשך הדורות בתוך העולם היהודי - דתי לא תמיד קיבלו את המשנה כפי שהיא , ופעמים רבות פירשו את המשנה מחדש , הוסיפו לה מגבלות או פסקו בניגוד אליה . לפיכך הוויכוח עם המשנה הוא חלק מהמסורת , וניתן ללמוד את המשנה מתוך אמפתיה משולבת בקריאה ביקורתית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר