עמוד:8

אבחון והערכה הערות כלליות לגבי אבחון והערכה מופיעות במדריך למורה של חוברת . 1 למדריך למורה של חוברת 3 מצורפים שלושה מבדקים , אחד לכל סימן ניקוד שנלמד , ודפי ריכוז נתונים . לפני המבדק יש לצלם את דפי ריכוז הנתונים ולמלא את הנתונים האישיים עבור כל תלמיד / ה . המבדק הוא אישי - מורה מול תלמיד / ה . יש לצלם את המבדק בהתאמה למספר התלמידים הנבדקים . אפשר לחזור על המבדק כמה פעמים , כדי לעקוב אחרי התקדמות התלמיד / ה בהיבטים שונים של רכישת הקריאה . קריאת מילים , משפטים , קטעים א . שאלות על מילים - לאחר שהתלמידים יקראו משפטים או קטע , הציגו להם שאלות ממקדות שהתשובות עליהן יהיו קריאת המילה , המשפט או השורה . דוגמות : איפה המילה ... כתובה ? איפה מילה המתחילה ב ... כתובה ? איפה מילה שיש בה הצליל ... כתובה ? איפה מילה שמסתיימת בצליל ... כתובה ? איפה מילה שהיא ההפך מ .... כתובה ? ב . משחקי חריזה - התלמידים יציעו מילים שאפשר להוסיף לדקלום או לשיר ( למשל : " יונתן הקטן / הוא רוצה להיות גנן ... " ) . ג . הצלמים - אפשר לבנות זוגות של כרטיסי הברקה : תמונה / ציור מול מילה . התלמידים יתאימו תמונה למילה : הם " יצלמו " את המילה , יסתירו אותה , ויכתבו אותה מן הזיכרון ( חיזוק זיכרון חזותי ) . ד . מילים חלופיות - על כרטיסים כותבים משפטים קצרים , מסמנים מילה ומציעים מילים חלופיות שעשויות להתאים למשפטים . שואלים את הילדים : מה ישתנה אם נחליף את המילה ? האם המילה מתאימה לתוכן או לא ? מדוע ? איזו מילה מתאימה כאן ? מדוע ? ההחלפה יכולה להיות על בסיס סמנטי או על בסיס התאמה דקדוקית . ה . תיבת המילים הכיתתית - בכל פעם שתילמד מילה חדשה , תלמיד או תלמידה יקבלו אותה לכתיבה על כרטיס . על החלק האחורי הם ידביקו / יציירו תמונה המייצגת את המילה . אם לא יוכלו לצייר - ישאירו רק את המילה הכתובה . הכרטיסים יוכנסו לתיבה הכיתתית וישמשו אחר - כך לכתיבת טקסטים ולמשחקי זיכרון . כדאי לתלות בכיתה רשימה של שמות הילדים . כל ילד וילדה יכתבו ליד שמם את המילים שהם הוסיפו לתיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר