עמוד:7

איורים לפני כל פעילות כדאי לבדוק אם התלמידים מכירים את האיורים . הם יכולים לתת שמות שונים לאותו האיור . דוגמה : על איור של ליצן הם יכולים לומר גם מוקיון , פורים , מצחיק . יש לקבל מילים מתאימות אך להדגיש את השם המסוים שנעשה בו שימוש בחוברת . סוגי הפעילויות הקשורים לאיורים : א . סיפור בעל - פה - התלמידים ימציאו סיפור קטן , וישלבו בו מילים מתוך האיורים . ב . קישור למשפחות מילים - התלמידים יקשרו ( במידת האפשר ) את המילים למשפחת המילים , כלומר - לפועל אחר או לשם עצם מאותו השורש . במדריך הבאנו קשרים כאלה במידת האפשר . דוגמות : המחדד , נקרא כך , כי ... הוא מחדד את העיפרון / עושה את העיפרון חד . הטבח נקרא כך , כי ... הוא עובד במטבח . ג . הגדרות - תלמידים יתנסו בהגדרות של הדברים המצוירים . קודם יתארו תכונות שונות של מה שהם רואים ( אדום , קטן , יש לו כנפיים ) , ובהמשך יתארו את השימוש או התפקוד ( הוא עף , הם גוזרים ) . אפשר לשחק בזוגות : תלמיד אחד או תלמידה אחת מגדירים , והאחרים מנחשים . הקניית סימן ניקוד א . חידות שהרמז לפתרונן הוא הצליל הפותח או הצליל הסוגר ( למשל : " אני חי בים , ושמי מתחיל בצליל ד " ) - יש גם חידות המתבססות על איורים . ב . צלילים בשמות הילדים - כתבו צליל על הלוח , וקראו בשמות הילדים בכיתה . הילדים נחלקים לקבוצות על פי הימצאות הצליל בשמותיהם . ג . ציור - התלמידים יבחרו בחוברת מילה הפותחת בצליל שנלמד ( אפשר מתוך האיורים ) , ויציירו את המילה . ד . גוף - אפשר לבנות את צורת האות שנלמדה באמצעות הגוף האנושי , או לצרף כמה תלמידים שיבנו בגופם את צורת האות . ה . מילים בעולם - בקשו מהתלמידים לחפש בכיתה , בבית הספר , בבית וברחוב מילים המכילות את הצליל שנלמד . איורים כתומכי קריאה בחוברת יש איורים רבים . האיורים שונים זה מזה מבחינת התייחסותם לטקסט . א . איור המייצג בדיוק מה שכתוב בקטע - מסייע חזותית למתקשים בקריאה . ב . איור המדגים רק משפט אחד בקטע - יש להסביר לתלמידים שהם יכולים להסיק ממנו רק פרטים בודדים . ג . כשהאיור הוא " הטקסט " - הוא מוצג לרוב במרכז הדף ומוסיף מידע על הטקסט . יש לחזק אצל התלמידים יכולת של הבחנה בפרטים והסקת מסקנות מן האיור . התנסות ב " קריאה " של איור מחזקת אצל התלמידים את האוריינות החזותית . הצעות לפעילויות כלליות ההצעות לפעילויות מדגימות איך להשתמש באיורים , בטקסטים ובפעילויות שבחוברת כמנוף לעשייה רחבה ועשירה בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר