עמוד:6

פעילות כתיבה בעקבות הקריאה קריאת הטקסטים בחוברות מזמנת כתיבה אישית בעקבות הטקסט . כדאי שהתלמידים יכתבו לפחות 3 פעמים בשבוע כתיבה חופשית . את סיטואציית הכתיבה מומלץ לרכז סביב נושא / תוכן העולה בחוברת . במדריך המצורף לכל טקסט תוכלו למצוא הצעות לפעילויות כתיבה . מספור שורות - לטובת תלמידים מתקשים אפשר למספר את השורות כדי להקל את ההתמצאות בטקסט . זיהוי המוכר : מילים - פתחו את השיעור ברשימת המילים המוכרות והמילים שהוקנו קודם לכן . כתבו אותן על הלוח , ובקשו מהתלמידים לזהות אותן בתוך הטקסט . אפשר להציג מילות מפתח ( חדשות ) על פי נושא הטקסט ולבקש מהילדים למצוא אותן בטקסט . זיהוי המוכר : דמויות - אפשר לגייס את האסטרטגיה של זיהוי שמות הדמויות בתוך הסיפור . תחילה אפשר להתרכז בהתחלות של המשפטים ולסמן את הדמויות ( אבא , אימא , תמר , ברק ) . בהמשך תוכלו להפנות את תשומת הלב לכך שהדמויות יכולות להופיע לא רק בהתחלות של המשפטים . מטרת שתי הפעילויות האלה היא איתור פרטי מידע פשוטים וקצרים בתוך הטקסט . בניית מילים חדשות - בנו על הלוח את המילים הלא - מוכרות . כותרות - קראו את הכותרות , והעלו השערות לגבי תוכן הקטע . . 2 קריאת הטקסט בהדרגה יש לעבור לכך שהתלמידים יקראו את הטקסט קריאה דמומה , ולא להסתפק רק בקריאה של המורים . הקריאה הדמומה נועדה למנוע מצב שהתלמידים יבינו את הטקסט רק על סמך השמיעה . אם הטקסט ארוך , אפשר לחלקו לחלקים על - פי התוכן , ולשאול שאלת הבנה קצרה בתום כל קטע . יש לזכור : השאלות בחוברת בנויות רק מהמילים שהתלמידים יכולים לקרוא . הטקסט מזמן שאלות נוספות של הבנה , שהתלמידים יכולים לענות עליהן בעל - פה , במטרה לגוון ולהעשיר את רמות החשיבה על הטקסט . תלמידים המצליחים לקרוא את הפעילויות מוזמנים לפעול בכוחות עצמם . לאחר הקריאה הדמומה ( ושאלות ההבנה שאינן מופיעות בחוברת ) , חזרו אל החוברת והתחילו בפעילויות האחרות . אחרי כל שאלה צריך להחזיר את התלמידים אל הטקסט , כדי שיראו היכן נמצא המידע הגלוי בטקסט . אם נדרשת הסקה - בקשו מהתלמידים לציין היכן המידע שהוביל אותם למסקנה . . 3 פעילויות לאחר קריאה מתן כותרת - בתום הפעילויות אפשר לבקש מהתלמידים להציע כותרת אחרת לקטע וכדאי לברר אתם איזו כותרת מוצלחת יותר , ומדוע . ציור והמחזה - אפשר להוסיף פעילויות של ציור או של המחזה הקשורות לטקסט . רפלקציה ובירור מידע - אחרי הקריאה כדאי לשאול - מה ידענו על הכתוב לפני הקריאה , כששיערנו על פי הכותרת ? מה למדנו כשקראנו את הטקסט ? מה לא כתוב בקטע ? מה עוד היינו רוצים לדעת ? אוצר מילים - בפעילויות עם מחסן מילים אפשר לעודד את הילדים לכתוב קטע שיכיל כמה שיותר מיי לים מן המחסן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר