עמוד:5

קריאת טקסטים ארוכים חוברת 3 ( כמו חוברת 2 ) מציבה בהדרגה טקסטים ארוכים לקריאה . לתלמידים מסוימים ייתכן שיהיה בכך קושי , ולכן יש אפשרות לחלק את הקריאה לחלקים על - פי התוכן ההגיוני של הקטע ולא לקרוא את כל הקטע ברציפות ( למשל - " התאומות " , עמ ' . ( 35 - 34 דרך העבודה של כל תלמיד מול הטקסט ( מחולק או מלא ) תלויה בשיקול דעתה של המורה , על סמך היכרותה עם יכולותיהם וצורכיהם . כמו כן , החוברת מציעה מבחר של קטעים לקריאה - ארוכים וקצרים , והמורה תבחר מה להציע לתלמידיה . להלן תיאור של תהליך הקריאה הרצוי של טקסטים ארוכים בחוברת : 3 . 1 טרום קריאה קריאה מרפרפת - יש להכניס פעילויות של קריאה מרפרפת לפני התחלת הקריאה . המטרה היא להתיידד עם הטקסט , לזהות בו מילים מוכרות , וכך להפחית את החששות לפני הקריאה . עקרונות כלליים חוברת 3 היא שלב שלישי ואחרון ברכישת הקריאה בסדרה קסם וחברים . על העקרונות של התכנית כולה קראו במדריך למורה של חוברת . 1 סימני הניקוד - בחוברות 2 , 1 הכירו התלמידים את כל האותיות וחלק מסימני הניקוד ( קמץ , פתח , חטף - פתח , שווא , חיריק ) . בחוברת 3 הם ילמדו את כל יתר סימני הניקוד לפי סדר זה : . 1 חולם ( - וֹ , ֹ) . 2 צירה / סגול ( , ) . 3 שורוק / קובוץ ( - וּ , ֻ) טקסטים ארוכים - בחוברת 3 הטקסטים לתלמידים ארוכים יותר , והם מזמנים עבודה נוספת על הפעילויות הכתובות בחוברת : פעילויות בהבנה ובהבעה בעל - פה , המחזות וכתיבה חופשית . את הטקסטים השונים כדאי לנצל לפעילויות חווייתיות בכיתה , כגון : האזנה למוזיקה בעקבות הקטע הסיפור " פטר והזאב " בעמ' , 78 או ניסוי בהנבטה בעקבות הקטע " איך מגדלים ירקות " בעמ ' . 70 טקסטים מחוץ לחוברת - בשלב זה התלמידים כבר יודעים את כל האותיות וחלק גדול מסימני הניקוד . כדאי להפגיש אותם עם טקסטים שמחוץ לספר הלימוד , ולתת להם הזדמנות להתרגש מהיכולת שרכשו לקרוא בעצמם . כדאי להביא לכיתה ספרים ( מצוירים ואחרים ) , ספרי בדיחות וחידות , משחקי קלפים לקריאה וכו ' , להציע לילדים להתנסות בקריאה בקול , או אף להקליט ילדים קוראים סיפור שלם ( כשכל ילד קורא פסקה שהתאמן בקריאתה ) ולשלוח את הקובץ למשפחות . ידע עולם מתרחב - הסיפורים בסדרה זו עוסקים במעגלים תמטיים הולכים ומתרחבים . חוברת 2 עסקה באירועים במשפחה . בחוברת 3 האירועים מתרחשים בעיקר בבית הספר . מודעות לשונית - בחוברת זו אפשר לעסוק יותר במטה - שפה - חשיבה על השפה : משפחות מילים , זכר ונקבה , יחיד ורבים , סופית משותפת למילים ( למשל , פעלים בעבר בסופית נ וּ ) . אוצר מילים ומושגים - הטקסטים קשורים יותר לעולם הרחב , ולכן בפעילויות טרום - קריאה יש לעסוק לא רק באוצר המילים , אלא גם במושגים ובידע עולם . למשל , בסיפור על השלג אפשר לברר : מהו שלג ? מתי הוא יורד ? אפשר לעבוד גם בטכניקה של שמש מילים : לבנות שדה סמנטי של חורף ( בפעילויות טרום - קריאה ) . אם מספרים על הגליל אפשר להראות מפה , לשאול שאלות : היכן הגליל נמצא ? מה יש בגליל ? יש גם הרחבה של הסוגות שהילדים נחשפים אליהן . בשונה מחוברות , 2 , 1 כאן יש יותר קטעי מידע וטקסטים מפעילים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר