עמוד:8

מה בתמונה ? מניחים את הכרטיסים הפוכים על השולחן . שני תלמידים יבחרו כרטיס אחד , יסתירו אותו משאר התלמידים בקבוצה ויתארו מה יש בו . לדוגמה : זה ... ( בע " ח , כלי נגינה ) , התכונות הן ... ( גודל , צבע , חלקים ) , השימוש שלו ... ( אוכלים אותו , כותבים בו ... ) . יתר התלמידים בקבוצה ישערו מה יש בכרטיס . מה בקבוצה ? התלמידים ימיינו את הכרטיסים לקבוצות ( צמחים , מאכלים , כלים , חפצים בבית , בעלי חיים ) ויגדירו את הקבוצות . בעבודה עם מתקדמים כדאי להמשיך למיון של תת - קבוצות . חידות " מה יוצא דופן " ? מבקשים מהתלמידים לבחור ארבעה כרטיסים - כאשר רק לשלושה מהם יש מכנה משותף . מציגים את הכרטיסים בפני החברים ושואלים - מה יוצא דופן ? מבקשים לנמק את התשובה ( מסבירים לתלמידים שיכול להיות יותר מיוצא דופן אחד באותה רביעית כרטיסים , בהתאמה לקריטריון שבוחרים : נושא , צליל פותח / סוגר , מספר אותיות במילה וכו ' ) . כרטיסי הדמויות הראשיות הכרטיסים הם אמצעי לטיפוח השיח הדבור . אפשר להשתמש בהם למשחקי תפקידים ולהרחבה בעקבות קטעים שנלמדו בכיתה . למשל , בעקבות הטקסט על המסיבה של תמר ( " קסם וחברים " , ( 2 מזמינים תלמידה להחזיק את כרטיס הדמות של תמר ותלמיד אחר ישאל אותה שאלות על מה שאירע במסיבה . דוגמה נוספת : לאחר קריאת טקסט שיש בו כמה דמויות , נותנים את כרטיסי הדמויות לתלמידים ומבקשים מהם לשוחח בעקבות הקטע שקראו או להמחיזו . אפשר להשתמש בכרטיסי הדמויות להרחבת נושאים אחרים מעולם הילדים , למשל : פחדים , חברות , הפסד במשחק , יחסים בתוך המשפחה וכו ' . בעקבות השיחות אפשר להפנות את הילדים לכתיבה במחברת . כרזות מצוירות באמצעות שיחה על תמונות הילדים מפתחים את יכולת ההבעה המילולית שלהם ומתנסים בהתנסויות לשוניות וקוגניטיביות כמו : זיהוי פרטים , הכללה , תיאור , הסקת מסקנות ויצירת סיפור . דוגמאות להפעלות אפשריות לעבודה בעקבות הכרזות : שיום של חפצים , תיאור פעולות , שימוש במושגי מרחב , תיאור הדמויות בדרך של חידות שהילדים מחברים ( לדוגמה : הוא אדם מבוגר הלובש חולצה קצרה בצבע תכלת ) , הרחבה של התמונה לסיטואציות נוספות ( למשל : אילו הציור היה בחורף , מה היה צריך להוסיף ? אם אתם הייתם בתמונה , איזה חפץ הייתם מביאים אתכם ?) . אפשר להשתמש בכרזות גם להרחבת נושאים נוספים מעולם הילדים , למשל : האם המשפחה בתמונה דומה למשפחה שלי ? במה ? ובמה שונה ? מה אני אוהב לעשות בשעות אחר הצהריים ? מי החברות והחברים שלי בכיתה ? מה אני אוהב במיוחד לעשות בכיתה ? בעקבות השיחות אפשר גם להפנות את הילדים לכתיבה במחברת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר