עמוד:5

שיטת ההוראה ב " קסם וחברים" השיטה מבוססת על העקרונות האלה : . 1 רכישת קריאה ב - 3 מהלכים - שיטת ההוראה שפותחה ב " קסם וחברים " מציעה דרך הוראה פשוטה וקלה הן להוראה והן ללמידה . מהלך - 1 בחוברת 1 לומדים 2 תנועות וחלק מן העיצורים ( האותיות ) . מהלך - 2 בחוברת 2 לומדים תנועה אחת נוספת ואת יתר העיצורים . ( הלמידה בחוברות 2 , 1 מלווה בחוברת ״קסם וחברים - הכרת האותיות״ ) מהלך - 3 בחוברת 3 לומדים את יתר התנועות בשילוב כל העיצורים . המיוחד בשיטה , שלא מלמדים את כל העיצורים עם התנועה הראשונה , קמץ - פתח . בחוברת 1 התלמידים לומדים רק חלק מהאותיות עם קמץ - פתח , חטף - פתח ושווא , ובחוברת 2 הם משלימים את כל האותיות ומצרפים לתנועות הראשונות גם את החיריק . הדבר נעשה כדי להימנע מקריאה טכנית ומהתקבעות בתנועה אחת בלבד . בדרך זו של הקניה הדרגתית וספירלית התלמידים מרחיבים את מאגר האותיות בד בבד עם מספר התנועות , ונחסך מהם תרגול מייגע ומכני . רכישת הצופן הופכת להיות מדורגת וקלה יותר , כי מופחת העומס על יכולת העיבוד והזכירה של התלמידים . . 2 הגישה המאוזנת - שיטת הקריאה שנבחרה מתאימה לגישה המאוזנת . הגישה המאוזנת חושפת את התלמידים למגוון טקסטים בשני צירים : הציר הפונטי - ביסוס המודעות הפונולוגית והכרת שמות האותיות , הוראה ישירה ומפורשת של הקוד האלפביתי וטיפוח כישורי זכירה של התבנית האורתוגרפית של המילה ; הציר האורייני - חשיפה מרובה לסוגי טקסטים טבעיים , רלוונטיים ואותנטיים מעולמם של הילדים , מעולם השיח הספרותי , התקשורתי והעיוני ומן המקורות היהודיים , תוך פיתוח השפה המדוברת והכתובה . . 4 ל " קסם וחברים " יש גרסה דיגיטלית . בגרסה הדיגיטלית יש כמה תוספות על הגרסה המודפסת : סרטונים• המדגימים את כתיבת האותיות קריינות• של הטקסטים הספרותיים פעילויות• מתוקשבות . 5 צוות " קסם וחברים " מלווה את ההטמעה - בתמיכה למורים ובמפגשים מתוקשבים . הטמעה יעילה של תכנית קריאה בקרב המורים וכן שילוב הדרכה המגיעה ישירות לכלל המורים הם מרכיבים חיוניים להצלחת התכנית . כל בית ספר המצטרף לתכנית זכאי למפגשי הדרכה המסייעים למורות להטמיע את התכנית בכיתותיהן . כמו כן מתקיימים מפגשים וירטואליים ( בשעות הערב ) בנושאים מגוונים ( הערכה , קידום הכתיבה ועוד ) , והמורות מוזמנות להשתתף בהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר