עמוד:103

ה היידוע ה היידוע מוכרת לתלמידים מהערבית , והתופעות דומות בשתי השפות – מופיעות לפני שם עצם מיודע , מצטרפות גם לתואר של שם העצם וכו ' . בהתחלת הלימוד של הנושא הזה מייצגים את ה היידוע המצטרפת למשפט שייכות ( הספר של ורד , למשל ) , כי כך תפיסת המושג " יידוע " קלה יותר – אני רואה שזה לא סתם ספר , אלא הספר של ורד . פעילות - 1 מדגימה יידוע של שמות עצם לפני המילה של , מבנה שכיח בעברית . לפני הפעילות כדאי לתרגל מבנים כאלה בעל פה בכיתה ולהדגים על ילדים , למשל : לנדיה יש תיק . התיק של נדיה חדש ; לשרה יש כובע . הכובע של שרה אדום . פעילות - 2 הילדים מתבקשים לבנות משפטים על פי הדגם שראו למעלה ; בתחילת כל משפט שם עצם , אחריו מילת היחס של , אחר כך שם פרטי ורק אח " כ יתר המילים . לפני הפעילות כדאי להקדים ולהדגים על הלוח סידור מילים במשפט . כדאי לכתוב ארבע מילים פשוטות שאפשר ליצור מהן משפט תקין , למשל לבן , הארנב , מיה , של . מקפידים על הפרדה בין המילים כדי שלא ייראו כמשפט . מבקשים מהילדים לקרוא את ארבע המילים ומראים מהו הסדר הנכון : על מה מדובר ? על הארנב ; של מי הארנב ? של מיה . מה אומרים על הארנב ? לבן . מציגים על הלוח עוד סדרות של מילים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר