עמוד:25

אוצר מילים סביבת הספארי ( " ספארי " היא דוגמה ל - , cognate כלומר מילה משותפת לעברית , ערבית ואנגלית ) המעוצבת בהומור מזמנת שיח בנושאים מגוונים - משפחה , בעלי חיים , צמחים וטבע , צבעים , בגדים , מספרים , מזג האוויר , תחבורה ועוד , ושימוש ברכיבי לשון שונים – שמות , פעלים , מילות יחס ומרחב , מילות שאלה וכו ' . חשוב לזכור שרמת השיח והיקפו משתנים מכיתה לכיתה משום שהם תלויים בידע שהתלמידים רכשו בשנים הקודמות . לכן לשיח על האיור הפותח יש משמעות הן כתזכורת לאוצר המילים שנרכש בגן ובכיתות א - ב , הן ככלי להערכת הידע הכיתתי , והן כתשתית לפרק לימוד האותיות . כמו כן , מומלץ לחזור ולעיין באיור מדי פעם גם בהמשך הלמידה ( למשל בסיום הקניה של כל צמד אותיות , לחזור לאיור ולחפש בו מילים שיש בהן את האותיות הללו ) . לעיתים ישנה הנחיה כזו בספר , אך כדאי להפנות לאיור גם ביוזמתכם . בשלב השני - לאחר חזרה על אוצר המילים שהילדים פגשו בשנים הקודמות , מקדישים זמן לפונולוגיה ולריענון ראשון של אותיות הא " ב שנלמדו בכיתה ב . מצביעים על פרטים באיור ( למשל " קוף " ) , ומבקשים להגות רק את הצליל הפותח ( " קו " ) . שואלים מה שם האות ומזכירים אותו ( בדיבור או גם בהצגת האות ללא סימן ניקוד ) . בהמשך מבקשים להגות רק את הצליל הסוגר ( לשם כך כדאי לבחור מילים שאפשר לזהות בהן חד - משמעית את הצליל האחרון , למשל " נחש " , " רמזור " , ולא מילים שמסתיימות באם קריאה ) . שוב שואלים מה שם האות ומראים את האות . משמיעים את הצליל הפותח של אחת המילים באיור ( למשל " ת " שבתחילת " תנין " ) ומבקשים לזהות את החיה המתאימה ( " תנין " או " תרנגולת " ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר