עמוד:5

על הסדרה " מדברים בעברית" הסדרה " מדברים בעברית " מיועדת לתלמידים דוברי ערבית בבתי הספר הערביים בישראל ולמוריהם . הסדרה נכתבה על פי תוכנית הלימודים " עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים " , תשע " ב , ובהלימה לתוכנית " עברית על הרצף " , המבקשת לחזק את כישורי השיח הדבור בעברית . בהתאם למדיניות הלשונית החדשה בישראל , תלמידי החינוך הערבי בגיל הרך לומדים תחילה את הערבית כשפת אם , ובגני החובה הם נחשפים לשפה העברית הדבורה . בכיתות א - ב הם מרחיבים את המיומנויות התקשורתיות בשפה העברית הדבורה , ומכיתה ג הם לומדים את כל ארבע אופנויות העברית כשפה שנייה . הסדרה " מדברים בעברית " כוללת את ערכת החוברות " מדברים בעברית " לכיתה ב , שבמרכזה פעילויות ומשחקים להפעלה בדיבור ולחשיפה ראשונית לאותיות האלפבית בעברית ; את " מדברים בעברית " לכיתה ג , שבמרכזה רכישת הקריאה והכתיבה וביסוסן ; ואת ספרי הסדרה לכיתות ד - ו , המתמקדים בביסוס מיומנויות השיח הכתוב והדבור ובהרחבתן , כמו גם בהעשרת המפגש של התלמידים עם השפה העברית . מטרת העל של הסדרה היא להבטיח כי תלמידים שהעברית אינה שפת אימם יוכלו להשתמש בה שימוש מושכל בעל - פה ובכתב במגוון רובדי לשון ובהקשרים חברתיים שונים עם תלמידים בני אותו גיל , הדוברים עברית כשפת אם , ובמצבים נוספים בחיי היום - יום המפגישים אותם עם דוברי עברית . מטרה נוספת היא להעלות את המודעות של המורים , התלמידים והוריהם ליתרונות שברכישת שלוש השפות הנלמדות בבית הספר – ערבית , שפת האם ; עברית , שפת המקום ; ואנגלית , שפת העולם . בסדרה " מדברים בעברית " הוטמעו חידושים רבים הנשענים על שילוב של כמה גישות עדכניות בהוראת שפה שנייה ובחינוך רב - לשוני : חיזוק מיומנויות השיח הדבור והתקשורתי , הנסמך על ההכרה בחשיבות של השליטה בשפה העברית כפי שהיא מנוסחת בעקרונות התכנית " עברית על הרצף " : " ידיעת השפה העברית בכלל והשפה הדבורה בפרט בקרב התלמידים דוברי הערבית היא צורך חיוני , כבסיס לתקשורת ולמעורבות חברתית ותרבותית . תקשורת זו היא תנאי יסוד להבנה הדדית בין האזרחים משני המגזרים , והיא חיונית ליצירת דיאלוג בין שתי התרבויות – הערבית והיהודית " . חידוש זה יסודו בגישה הבלשנית - פונקציונלית להוראת שפה שנייה , הכוללת כשירות לשונית – ידע של אוצר מילים , ידע דקדוקי וכישורי שיח , וכן כשירות פרגמטית – שימוש לשוני יעיל והולם במצבי תקשורת ובסיטואציות חברתיות שונות . " גישות מבוססות שיח " תומכות בלמידה של ידע דקדוקי המוטמע היטב בתהליך למידת השפה הטבעית , והן מובילות את הלומדים למצב שבו הם מסוגלים להשתמש בשפה הנרכשת ביעילות ובמיומנות . השפה הכתובה נוטה לשמרנות יחסית , ולרוב מצייתת לנורמות כתיבה מוגדרות , אבל השפה המדוברת דינמית הרבה יותר : אוצר המילים של השפה המדוברת נמצא בתהליך מתמיד של שינוי - מילים נפלטות מהשפה ואינן בשימוש כמעט ( פעמים רבות הדור הצעיר לא מכיר מילים שהיו מוכרות היטב לדור המבוגר יותר ) , ומילים אחרות נקלטות . גם בדקדוק של השפה המדוברת מתרחשים שינויים דומים - מבנים תחביריים ותיקים מפנים מקום למבנים חדשים , שלא תמיד מצייתים לכללי השפה הנוקשים . תהליך דומה מתרחש גם במערכת הפונולוגית של ההגייה ושל כללי הדקדוק הנגזרים ממנה . כל זה מחייב את מורי השפה , בעיקר מורי שפה שנייה , לגמישות רבה בהוראת יסודות השפה הנלמדת . בנוסף , בתקופתנו החיים בכלל והשפה בפרט מושפעים מאוד מהאינטרנט . באינטרנט מוקלדים בכל רגע נתון מיליארדי מילים , משפטים , טקסטים ושיחות , וכך השפה ממשיכה להתעצב . 6 לכן בסדרת הספרים " מדברים בעברית " משולבים גם טקסטים ומבעים הנושאים אופי של לשון מדוברת ומעט סלנג , כדי שהתלמידים " ייגעו " בשפה הרווחת במרחב הציבורי . הדגש על חיזוק כישורי השיח הדבור של התלמידים בעברית בא לידי ביטוי בסדרה בכמה אופנים : באמצעות מפגש של התלמידים עם השיח הדבור כפי שהוא מופיע במצבים טבעיים המוכרים לתלמידים מחיי היומיום ; באמצעות בחירה בסוגות שהשיח הדבור והתקשורתי טבעי להן , כגון סיפורי קומיקס , שיחות ומסרונים ; באמצעות בחירה באוצר מילים , במבנים לשוניים 1 תכנית הלימודים " טעימות בשפה העברית " , עמ ' 4 ותכנית הלימודים " עברית כשפה שנייה " , עמ ' 7 2 חוזר מנכ " ל : " עברית על הרצף " , תכנית משרד החינוך לשיפור שליטת תלמידי החברה הערבית בשפה העברית המדוברת 3 בלום קולקה , ש ' , " פיתוח תכניות לימודים בשפת האם ובשפה שנייה " . בתוך נבו , נ ' ואולשטיין ע ' ( תשס " ח ) , השפה העברית בעידן הגלובליזציה , י " ל מאגנס , ירושלים , האוניברסיטה העברית . 4 אולשטיין , ע ' ומורסיה , מ ' ( . ( 2014 גישות מבוססות שיח : מסגרת חדשה להוראה וללמידה של שפה שנייה , בתוך : דוניצה - שמידט , ס ' וענבר – לוריא , ע ' , עורכות ( . ) 2014 סוגיות בהוראת שפות בישראל , חלק ב ' , מכון מופת . 5 ע ' גונן , שינוי לשוני פעיל ומבדל בעברית הישראלית - שם המספר כמקרה מבחן , בלשנות עברית , 71 תשע " ז , עמ ' 34 - 17 6 כ ' ווייסמן , א ' גונן ( . ( 2011 עברית אינטרנטית . הוצאת כתר . הקדמה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר