עמוד:84

בפעילות 9 יש שלוש בעיות הקשורות לאותו סיפור מסגרת . בסעיף א למעשה נשאלות ארבע שאלות על משתתפי המסיבה : . 1 כמה תלמידים היו במסיבה ? תשובה : 96 תלמידים – לא נדרש חישוב כי הנתון כתוב בסיפור הפתיחה . . 2 כמה מורים היו במסיבה ? תשובה : 16 מורים . זאת שאלת השוואה חיבורית חד -שלבית ( . ( 96 – 80 = 16 . 3 כמה הורים היו במסיבה ? תשובה : 160 הורים . זאת שאלה דו - שלבית שכדי לענות עליה נעזרים בתשובה של השאלה הקודמת ( . ( 10 × 16 = 160 . 4 כמה אנשים היו במסיבה בסך הכול ? תשובה : 272 אנשים היו במסיבה בסך הכול ( . ( 96 + 16 + 160 = 272 בסעיף ב יש בעיה רב - שלבית , וכדי לפתור אותה אפשר להשתמש בתשובות שהתקבלו בסעיף א . רוב התלמידים פותרים אותה בעזרת כמה תרגילים . אפשר לאתגר אותם ולשאול : האם תוכלו להתאים לפתרון שלכם גם חישוב מתאים בתרגיל אחד ? גם הניסוח המדויק של התשובה אינו פשוט , וכדאי לדון עם התלמידים בניסוח נכון ומדויק של התשובה המלאה . תרגיל שרשרת : 160 + 16 ) : 16 – 96 : 16 = 11 – 6 = 5 ) תשובה : מספר השורות שמילאו המבוגרים היה גדול ב - 5 ממספר השורות שמילאו התלמידים . בל "" ש - בעיות לא שגרתיות עמוד 200 בסעיף א בבעיה הזאת יש כמה פתרונות אפשריים , אבל בסעיף ב יש פרט מידע המצמצם את האפשרויות , ובסופו של דבר מתקבל פתרון אחד . עובדה חשובה העולה בבעיה הזאת היא שכשאנשים מתבגרים , הפרש הגילים בינם ובין אנשים אחרים נשאר קבוע . למשל אח המבוגר מאחותו ב - 3 שנים , כל חייהם יהיה ביניהם הפרש של 3 שנים . הגילים שלהם ישתנו , אבל ההפרש יישאר קבוע . לעומת זאת היחס בין הגילים משתנה לאורך החיים . למשל אם הפרש הגילים בין שני אחים הוא שנתיים , כשהייתה האחות הקטנה בת שנתיים , היה אחיה בן , 4 כלומר גילו היה כפול מגילה . לעומת זאת כשהיא הייתה בת שנה , היה אחיה בן , 3 כלומר גילו היה פי 3 מגילה . כשעברנו דירה היה גילי פי 3 מגילך ! היום גילי כפול מגילך ! אוהד דביר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר