עמוד:75

בפעילות , 7 המוגדרת פעילות אתגר , מוצגות שתי בעיות שבהן אותם נתונים מספריים ושלושה תרגילי שרשרת שבהם אותם מספרים . ההבדל בין התרגילים הוא בסדר ובסוג של פעולות החשבון . התלמידים מתבקשים להתאים לכל בעיה תרגיל שרשרת ולשים לב לסדר הפעולות המתאים לכל בעיה . להלן הפתרונות של הפעילות : אתגר . 7 קראו את שתי הבעיות . « מתחו קו מכל בעיה אל תרגיל השרשרת המתאים לה . בעיה א בחנות הממתקים היו 40 ק " ג סוכריות . לקראת חג החנוכה מכרו 30 אריזות של סוכריות , כל אחת במשקל ק " ג . כמה קילוגרמים של סוכריות נשארו בחנות ? בעיה ב בחנות הפיצוחים מוכרים אגוזים באריזות , 1 2 ק " ג אגוזים בכל אריזה . לקראת חג הפסח מכרו 40 אריזות של אגוזי מלך ו 30 אריזות של אגוזי לוז . כמה קילוגרמים של אגוזים נמכרו בסך הכול ? « פתרו את שני התרגילים המתאימים לבעיות וכתבו את התשובות שלהן . תשובה לבעיה א נשארו בחנות 25 קילוגרמים של סוכריות . תשובה לבעיה ב נמכרו 35 קילוגרמים של אגוזים בסך הכול . בסעיף ב בפעילות 10 התלמידים מתבקשים לכתוב במחברת בעיה מילולית לאחד התרגילים . נוסף על החשיבות בכך שהתלמידים יכתבו בעיות בעצמם , גם לעבודה במחברת חשיבות רבה , ולכן מומלץ מאוד להקפיד על כתיבת השאלות במחברת . בפעילות 11 יש שתי בעיות מסוג מורכב מעט יותר . קשה יותר לאתר בהן את שאלת הביניים , והקשר שלהן לתבניות של מבנה חיבורי ומבנה כפלי ברור פחות . שתי הבעיות נראות שונות מאוד זו מזו , אף שלמעשה הן חולקות מבנה דומה . הבעיה בסעיף א קלה יותר להבנה ומשמשת גם הכנה לבעיה בסעיף ב . כדאי להדגיש את קווי הדמיון בין שתי הבעיות . חלק מהתלמידים עשויים לבחור להתבונן בבעיות האלה כמו בפתרון בעיות לא שגרתיות ולפתור אותן בדרך של נסייה וטעייה . כדאי להציג להם גם את האלטרנטיבה של הפתרון על ידי ניתוח מבנה הבעיה , אולם אין לשלול את דרך הפתרון שהתלמידים בוחרים כל עוד היא מנומקת ומפורטת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר