עמוד:73

שימו לב : הבעיה בסעיף א בפעילות 2 היא יוצאת דופן – היא היחידה המורכבת משני מבנים כפליים . כל הבעיות האחרות בפעילויות 3 – 1 מורכבות ממבנה חיבורי וממבנה כפלי . בפעילויות הראשונות של היחידה מעל כל מספר בתרגילים שהתלמידים משלימים יש מקום לכתוב את הכינוי המתאים : ההקפדה על כתיבת הכינויים מיועדת להרגיל את התלמידים לשים לב לתפקיד של כל מספר ולאופן שבו הוא מסייע לפתור את הבעיה . בבעיה בסעיף ג בפעילות 1 ובבעיה בסעיף ב בפעילות 2 אחת הבעיות החד - שלביות היא בעיית השוואה . בבעיות מהסוג הזה הנתון בנוגע להשוואה ( ב - או פי כמה מספר אחד קטן או גדול ממספר אחר ) הוא ערך מספרי שאין לו כינוי . מטרת פעילות 1 היא להרגיל את התלמידים לפתור בעיה מילולית דו - שלבית לפי שלבי הפתרון המומלצים ולעזור להם להבין מהי שאלת הביניים . בכל הבעיות בפעילות הזאת שאלת הביניים נתונה , וגם הפעולות הנדרשות נתונות . בדוגמה ובסעיף א גם התבנית המתאימה לכל אחד ממרכיבי הבעיה הדו - שלבית נתונה . בבעיות שבהמשך התבניות אינן נתונות , אולם חשוב להציע לתלמידים הזקוקים לתבניות לצייר אותן בצד . הפעילות הזאת נועדה לחדד את התובנה שבלי למצוא את שאלת הביניים ואת התשובה שלה ( בין שהחישוב נעשה בעל פה ובין שהוא נעשה בכתב ) אי אפשר לפתור את הבעיה הדו - שלבית . חשוב להדגיש את הקשר בין שתי התבניות ואת המרכיב המשותף להן . מושית הבלשית עמוד – 180 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 94 – 89 ) בבעיות שבפעילויות 2 ו - 3 על התלמידים לנסח בעצמם את שאלת הביניים ולמצוא איזו פעולת חשבון מתאימה לכל שלב . מומלץ לפתור את הבעיות לפי שלבי העבודה שצוינו בפתיחת הפרק . מטרת הדיון שבסוף פעילות 3 היא להזכיר לתלמידים שאפשר לפתור כל בעיה דו -שלבית באמצעות תרגיל אחד – תרגיל שרשרת שיש בו שתי פעולות . דיון תמי פתרה את בעיה 3 בעזרת תרגיל השרשרת הזה : 180 + 225 ) : 45 = ) האם התרגיל מתאים לפתרון הבעיה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר