עמוד:34

את המשוואות בעזרת הפסים המחולקים המחיקים או בעזרת ציור . לדוגמה , בסעיפים א –ה אפשר להתחיל בייצוג המספר 5 בחמישה פסים ולחשוב לכמה חלקים שווים יש לחלק את אחד הפסים וכמה מהם יש למחוק כדי שיישארו 4 פסים שלמים והשבר . למשל בסעיף ד : אפשר גם לדון בתרגיל הישיר שאפשר להיעזר בו כדי לפתור את המשוואה . למשל , התרגיל הישיר המתאים לסעיף ד הוא . 5 - 4 1 5 = פעילות 9 עוסקת בתחרות הטריאתלון . כדי לפתור את סעיף א , משתמשים בשורה הנתונה בטבלה , של המסלולים לילדים בני . 9 – 8 בסעיף ב מוצאים את הערכים החסרים בשורות האחרות בטבלה בעזרת חישובים של חלק מכמות . הפעילות מסכמת את כל מה שנלמד עד כה . בכל סעיף משלימים שורה אחרת בטבלה . אפשר לבדוק את התשובות בעזרת הטבלה המלאה שבעמוד . 97 שימו לב כי בטבלה בעמוד 97 מרבית המסלולים נתונים בקילומטרים , ואילו בפעילות בעמוד 84 מחשבים את כל המסלולים במטרים . בפעילות 10 על התלמידים למצוא חלק מכמות הנתונה בציור . הציור מספק להם דרך נוספת לפתרון משום שהפריטים מצוירים במערכים של שורות או של טורים , המאפשרים חלוקה קלה לקבוצות שוות . בדוגמה אפשר לראות שלוש דרכים שונות לפתרון : בעזרת חלוקת הפריטים בציור , בעזרת הטבלה או בעזרת חישובים . בפעילויות 13 – 11 על התלמידים ליישם את המיומנות של מציאת חלק מכמות בהקשרים שונים , יחד עם מיומנויות נוספות כמו השלמה ל - 1 והשוואת שברים . השאלות בסעיפים ב ו - ג בפעילות 11 דומות זו לזו , אך יש ביניהן הבדל קטן שחשוב לדון בו : בסעיף ב משווים בין כמויות חלקיות שונות מתוך אותה כמות כוללת . קרן וטלי הכינו את אותו מספר של עוגיות בסך הכול . אפשר לענות על השאלה על ידי מציאת שתי הכמויות והשוואה ביניהן , אך מאחר שהכמויות הכוללות שוות , אפשר גם לפתור על ידי השוואה ישירה בין שני השברים : , 7 10 7 9 ולכן 7 9 360 עוגיות הן עוגיות רבות יותר מ - 7 10 360 עוגיות . לעומת זאת בסעיף ג משווים בין כמויות חלקיות שונות מתוך כמויות כוללות שונות . במקרה הזה השוואה בין השברים אינה רלוונטית . אפשר להמחיש את הרעיון בעזרת מספרים קיצוניים : דני הכין 10 עוגיות ומכר 1 2 מהן . דנה הכינה 1 , 000 עוגיות ומכרה 1 4 מהן . , 1 4 1 2 אך דנה מכרה עוגיות רבות יותר מדני . גם בפעילויות 16 – 14 על התלמידים למצוא חלק מכמות הנתונה בציור . בפעילות 14 הפריטים מוצגים כך שהציור אינו תורם למציאה מהירה של הפתרון , ויש להשתמש בטבלה או בחישובים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר