עמוד:30

בפעילות 28 התלמידים פותרים תרגילי חיבור בדומה לאופן שבו מצאו את המספר המתאים לפיצות בפעילות : 27 מחברים את המספרים השלמים לחוד ואת השברים לחוד . כשמקבלים שבר גדול מ - , 1 ממירים אותו למספר מעורב , ואז קל לחבר אותו למספרים השלמים . כדאי לכתוב את כל שלבי התרגיל , כולל ההמרה למספר מעורב , כפי שמוצג בדוגמה . כתיבת שלבי הביניים מקילה על התלמידים לזכור ובכך מפחיתה טעויות ותסכול . גם בדוגמה בפעילות הזאת יש ציור פסים כדי להמחיש את הפתרון . תלמידים הזקוקים לכך יכולים להיעזר בפסים המחולקים המחיקים כדי לפתור את התרגילים בסעיפים א – ד . בסעיפים ה ו - ו יש תרגילים שאינם מתאימים לפסים המחולקים , ואותם יש לפתור ללא המחשה . אפשר להיעזר הדמיון . בכלליות לימוד הנושא של חיבור מספרים מעורבים קצר יותר ומדורג פחות מנושא החיסור מאחר שהוא קל יותר למרבית התלמידים . בפעילויות הבאות ממשיכים לתרגל חיבור וחיסור יחד . פעילות 29 מבליטה את ההבדל בין פתרון תרגיל חיסור לפתרון תרגיל חיבור במספרים מעורבים . בתרגיל חיסור מתחילים בהמרה ( אם צריך ) . בתרגיל חיבור קודם מחברים ולאחר מכן ממירים ( אם צריך ) . בפעילויות 41 – 30 התלמידים מתרגלים פתרון תרגילים מכל הסוגים שלמדו ביחידה ומיישמים את פתרון התרגילים במגוון הקשרים . בפעילויות 30 ו - 40 התלמידים מתבקשים לפתור רק את התרגילים שהתוצאות שלהם עומדות בתנאי מסוים : בפעילות 30 אלה תרגילים שהתוצאה שלהם גדולה מ - 5 ובפעילות 40 אלה תרגילים שהתוצאה שלהם גדולה מ - 4 וקטנה מ - . 6 העובדה שהתלמידים אינם חייבים לפתור תרגילים שהתוצאות שלהם אינן עומדות בתנאי המבוקש מספקת להם מוטיבציה להשתמש בשיקולים של אומדן ותובנת מספרים כדי למצוא את התרגילים שיש לפתור . תלמידים שעדיין אינם בשלים להפעיל שיקולים כאלה יפתרו את כל התרגילים , ולאחר מכן ימצאו את התרגילים שהתוצאות שלהם עומדות בתנאי . מומלץ לבקש מהתלמידים האלה לנסות להסביר בדיעבד איך היה אפשר לדעת אם התוצאות של תרגילים מסוימים עומדות בתנאי הדרוש או לא גם בלי לפתור אותם . פעילויות 33 – 31 עוסקות בשאלות השוואה חיבוריות וכפליות . התלמידים התנסו בעבר בשאלות השוואה במספרים טבעיים , ובפעילויות האלה עליהם ליישם את הידע הזה גם בשברים ובמספרים מעורבים . לפני העבודה בספר כדאי לעשות פעילות קצרה לתזכורת . כותבים על הלוח מספר מעורב , למשל , 4 3 7 ומציגים שורת שאלות : בחרתי מספר הגדול ב - 2 מהמספר שעל הלוח . איזה מספר בחרתי ? בחרתי מספר הקטן ב - 2 7 מהמספר שעל הלוח . איזה מספר בחרתי ? בחרתי מספר הגדול פי 2 מהמספר שעל הלוח . איזה מספר בחרתי ? בחרתי מספר שהמספר שעל הלוח גדול ממנו ב - . 1 1 7 איזה מספר בחרתי ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר