עמוד:11

בסוכה / לאה גודלברג עמ ' 13 לאה גולדברג מבליטה בשיר שקול ומחורז את הסוכה כמקום סמלי של " כולנו יחד " , המבטא אהבת אדם באשר הוא ומכיל את החברה כולה ללא הבדל וללא תנאי . הסוכה מתוארת במילים " גדולה ומרווחת [ ... ] יפה הסכך [ ... ] מגדנות , אתרוג וגם תפוח " . יש בה אווירה של שמחה , שלווה ורגיעה , וכל אורח מתקבל בה במאור פנים . לצד הסיפור ההיסטורי של בניית הסוכות ביציאת מצרים - בשיחה בכיתה כדאי להבליט את הכנסת האורחים שבמסורת היהודית ולקשר אותה להשקפה חברתית רחבה של פתיחות , קבלה , נדיבות ואהבת אדם . הסביבון שלי / לאה נאור עמ ' 14 לאה נאור בחרה להתבונן באחד מסמלי חנוכה האהובים יותר על הילדים - הסביבון . היא בוחרת להתעלם מתפקידו החגיגי - הצהרתי כנושא ראשי התיבות נס גדול היה פה , ומייחדת את השיר להיבט הפוך ב " דמותו" של הסביבון - הפן העליז , השובב , חסר האחריות לכאורה והמרוצה מעצמו . א שאין לו תפקיד רשמי - הסביבון " מרגיש נורא חשוב " . או " למה לדעתכם נעמי שמר כתבה על " עננה " ? מה היא מקווה שיקרה בסתיו ? הציעו לילדים לתאר במילים תמונה שאפשר לצייר , כזו שאיננה מתוארת בשיר , אבל מתאימה לראש השנה . בעבודה עם ילדים מתקדמים הפנו את תשומת לבם לשתי השורות האחרונות בפזמון : " יפה ושונה תהא השנה / אשר מתחילה - לה היום " . בקשו מהילדים לשיר את שתי השורות האחרונות של הפזמון ולהקשיב במיוחד לשורה האחרונה . שאלו - מה אתם שומעים ב " אשר מתחילה - לה ? " הסבירו כי נעמי שמר כתבה גם את המילים וגם את הלחן , המנגינה של השיר , ורצתה שהצלילים " לה - לה " יוסיפו לשיר שמחה ועליזות . יום כיפור / קטע מידע , עמ ' 12 יום כיפור הוא אחד המועדים שישראלים רבים מציינים בדרך זו או אחרת - אם בהקשר המסורתי - דתי , אם בהקשרים ערכיים - חברתיים , משפחתיים או אחרים . מוסדות המדינה ובתי העסק סגורים , רוב הציבור נמנע מנסיעה בדרכים , וליום הזה יש בישראל צביון מיוחד במינו . לצד אזכור מהותו של יום הכיפורים בלשון המתאימה לבני שש - שבע , קטע המידע מבקש להציג את יום הכיפורים בדרך תיאורית המשקפת את ריבוי הפנים של המועד ואת המנעד הרחב של ההתנהגויות החברתיות המאפיינות אותו . בכיתה אפשר להרחיב על הפן החברתי של יום הכיפורים - מודעות האדם למעשיו ובקשת הסליחה מאלה שעשה להם עוול בשוגג או בכוונה תחילה , ולתת מקום למגוון הדרכים שמשפחות התלמידים נוהגות בהן ביום זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר