עמוד:5

הקדמה נהוג לחלק את רכישת הקריאה לשני שלבים - שלב הפענוח של הצופן האלפביתי ושלב הביסוס והשט . הכתיבה נחשבת למיומנות נפרדת המשולבת ברכישת הקריאה ומתפתחת לצ ִידה . עם זאת , מכיוון שהקריאה והכתיבה הן שתי פעולות מורכבות שאדם אורייני ממשיך לשכלל במשך שנים ( ויש האומרים - כל חייו ) , אין ספק שכל חלוקה לשלבים תתקשה לשק נאמנה את ריבוי כישורי השפה המיושמים תוך כדי הפקת משמעות מטקסטים ותוך כדי כתיבתם . ההגדרה הבאה ממחישה את המצופה מבר אוריין : " אוריינות היא היכולת להשתמש כהלכה בטקסטים דבורים וכתובים המצויים בידי החברה , נתפסים כנחוצים לה ומוערכים על ידיה , כדי להשיג מטרות אישיות , לפתח את הפוטנציאל האישי , לשכלל את הידע ולהשתת באופן פעיל בחברה " . הגדרה זו והמחשבה על תלמידים הנמצאים בסו כיתה א ובתחילת כיתה ב עמדו לנגד עינינו בפיתוח החוברת קסם וחברים - שירים וסיפורים לכל השנה . שיקולים בבחירת הטקסטים החוברת קסם וחברים - שירים וסיפורים לכל השנה כוללת 31 טקסטים ספרותיים ו - 7 קטעי מידע . בחוברת שלושה שערים : ימים מיוחדים בלוח השנה - טקסטים שעניינים חגים , מועדים , ימי זיכרון ועונות השנה . " העולם כמו ספר גדול נפתח " - טקסטים מסוגים שונות , מאת יוצרים שונים ובנושאים מגוונים . " ויוצא השיר מן הלב " - שירים מאת מרים ילן שטקליס . הטקסטים המיועדים לחגים , למועדים ולעונות השנה נועדו להקראה , והפעילויות המצורפות אליהם מצוירות . ההנחה היא שעד זמן זה בשנה רבים מהילדים מצויים עדיין בתהליך רכישת הקריאה . החל מהסיפור " על אורן והאורן שלו " , המיועד להילמד בט " ו בשבט , הוספנו פעילויות שנדרשת בהן גם כתיבה . בזמן זה רוב התלמידים כבר מסוגלים להתמודד עם פעילויות כאלה . כששאלנו את עצמנו אילו טקסטים כתובים המתאימים לילדם צעירים " מצויים ביד החברה , נתפסים כנחוצים לה ומוערכים על ידיה " , כנאמר לעיל , פנינו לספרות הילדים . רשימת יצירות הספרות שפרסם משרד החינוך בשלהי 2011 הייתה עבורנו המקור הראשוני לבחירת שירים , סיפורים וטקסטים מהמקורות היהודיים . על אלה הוספנו שירים וסיפורים , אגדות וסיפורי עם פרי עטם של בכירי היוצרים , וכן קטעי מידע וטקסטים אחרים - הוראות ליצירה ומשחק מסלול המבוסס על קריאה . בבחירה זו חשבנו על ההנאה הצפויה לילדים שעושים צעדים ראשונים כקוראים עצמאיים , על כך ששירים רבים לילדים מספרים " סיפור " בשורות קצרות , ועל כן נוחים יותר לקריאה . בנוס , כל היצירות מאוירות , כנהוג בספרות הילדים . 1 בלום - קולקה , שושנה . " שפה , תקשורת ואוריינות : קווים להתפתחות השיח האורייני " בתוך : ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך , עורכים : קליין פנינה ויבלון ב ' יעקב , האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , . 2007

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר