עמוד:4

מטרות : . 1 הכרת אותיות הא ” ב ( בשם , בצורה ובצליל ) והתנסות בכתיבתן . . 2 פיתוח המודעות הפונולוגית - הגברת הרגישות למרכיבים הצליליים במילים , הבחנה במרכיבים הצליליים ובמספר הצלילים במילה , הפרדת צלילים פותחים וסוגרים במילים , חיזוק הקשר בין שם האות לצורתה ויצירת הקשר בין כל אות לצליל שלה , זיהוי צלילי אותיות במילים וזיהוי מקומן של אותיות במילים . . 3 יצירת סביבה מושגית אוריינית אחידה ומשותפת לקבוצת תלמידים שבאים ממסגרות חינוך מגוונות ומתחילים יחד בתהליך רכישת השפה הכתובה - אות , מילה , צליל , חרוז , צליל פותח , צליל סוגר וכיו ” ב . . 3 " שמות האותיות העבריות הן קרש קפיצה לגישור בין המלה הדבורה לכתובה , כנראה בשל העובדה כי השמות שומרים על העיקרון האקרופוני . שם האות מתחיל בצליל שהאות נוהגת לייצג ( האות דלת מציינת , / d / האות למד מייצגת / l / וכך הלאה ) [ ... ] קל להסביר לילד כיצד לכתוב מילה שהוא מבקש לכתוב , או להסביר לו היכן כתובה מילה בטקסט , אם הוא יודע שמות אותיות . ילדים עם ידע כזה יכולים להתחיל לפענח את הצופן של הכתב ויש להם סיכוי מוגבר להצליח ברכישת קרוא וכתוב בכיתה א ' . " ( פרופ ' איריס לוין , אוניברסיטת תל אביב , " לכל אות יש שם " , אתר הסתדרות המורים ) מה בחוברת ? החוברת קסם וחברים – הכרת האותיות מציעה לתלמידים פעילויות לפיתוח המודעות הפונולוגית והאבחנה השמיעתית , ולרכישת ידע בסיסי על האותיות , הסימנים הגרפיים . בחוברת מוצעות גם פעילויות לטיפוח הגרפומוטוריקה והתפיסה החזותית , החשיבה והשיח הדבור . קריאה היא מערכת של תקשורת - כותב הטקסט מבקש להעביר מסר למי שיקרא את הטקסט . בתהליך הזה משתתפים מוען ונמען , וביניהם עובר טקסט הכתוב בסימנים גרפיים מוסכמים . הטקסט העברי כתוב בכתב אלפביתי ; סימני הכתב ( גרפמות ) מייצגים צלילים בשפה הדבורה ( פונמות ) . בתהליך העברת המסר הכותבים ממירים צלילים של מילים דבורות לסימנים גרפיים , שהם האותיות וסימני הניקוד של השפה הכתובה . מי שמקבלים את הטקסט עושים פעולה הפוכה - הם ממירים את הסימנים הגרפיים לצלילים בשפה הדבורה ומפיקים מהם משמעות . תלמידים המצוידים במודעות פונולוגית גבוהה ובידע אותיות מתחילים את הדרך אל הקריאה מנקודת זינוק טובה יותר מאחרים . הם מבינים שאת השפה הדבורה אפשר לייצג בסימנים גרפיים מוסכמים , יודעים מהן " מילה ” ו ” אות ” , מבינים את הקשר בין סדר הצלילים במילים מדוברות לסדר האותיות באותן מילים כשהן כתובות , ומפתחים עירנות לשורשים ולמשפחות מילים , למשקלים ולבניינים . בזכות הבסיס היציב הזה דרכם אל הקריאה קלה וקצרה יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר