עמוד:221

לתלמידים אם הם באים לירח / למסיבה או לא . התלמידים צריכים להבין בעצמם מהי החוקיות לפי המילים שמתאימות לה . המשחק מתאים גם לתלמידים צעירים , ולרוב תלמידים אוהבים אותו מאוד . בפעמים הראשונות כדאי לבחור בחוקיות פשוטה יחסית ( למשל : רק מילים שמתחילות באות מסוימת , מילה שמתחילה באות הראשונה של השם של מי שאומר אותה , מילים לפי סדר האלף - בית או מילים ששייכות לאותו נושא סמנטי , כמו מקצועות , איברים , צבעים , רהיטים , משחקים וכן הלאה ) . כאשר משחקים באופן זה , מומלץ לפחות בפעמים הראשונות לכתוב על הלוח כל מילה שנאמרה ומתאימה לחוקיות ( בהמשך אפשר להשתמש במילים אלה כרמז ) . משחקי פתקים – פתקים קטנים וצבעוניים יכולים להיות בסיס מצוין להכנה מהירה של תרגילים שונים . דוגמאות : 1 ) כותבים זוגות מילים על פתקים ומחלקים אותם לתלמידים . התלמידים מסתובבים בכיתה ומאתרים את בן / בת הזוג שלהם לפי הפתקים . זוגות המילים יכולים להיות הפכים , מילים נרדפות , הטיות שונות של אותו פועל וכדומה . בשלב השני של הפעילות , כאשר תלמידי הכיתה מחולקים לזוגות לפי הפתקים , כל זוג מתבקש לחבר משפט לכל מילה שקיבל , ובכיתות מתקדמות יותר - לחבר משפט שמכיל את שתי המילים יחד . 2 ) כותבים כחמש מילים המרכיבות משפט אחד על גבי חמישה פתקים ( כל מילה על פתק אחד ) . מזמינים חמישה תלמידים להסתדר לפני הכיתה . מחלקים להם את הפתקים , והם צריכים ליצור משפט הגיוני . אפשר להעצים את התרגיל באמצעות הדפסת המילים בגדול על דף 4 A והדבקתו על גב התלמידים , כך שכל יתר תלמידי הכיתה רואים מה כתוב והם לא . אפשר לבקש מתלמיד שאינו בקבוצה לסדר את חמשת התלמידים בסדר הגיוני או לתת לקבוצת התלמידים לנסות להסתדר בעצמה . הכיתה היא הבקרה הבודקת אם הסתדרו נכון . זהו תרגיל מצוין לתרגול מבנים תחביריים ומילות יחס שנלמדו . משחקי תרגול כיתתיים כתחרות בין קבוצות : פנטומימה – בכל פעם נציג מקבוצה אחת עומד מול הכיתה ומציג בפנטומימה ביטוי או מילה שנאמרה לו על ידי המורה ( משחק זה מתאים לתרגול אוצר מילים , למשל : פעלים , מילות יחס , שמות עצם , שמות עצם עם שמות תואר , כמו : עץ גבוה , חתול קטן , מרק חם וכדומה . אפשר לתרגל כך גם משפטים קצרים על פי רמת הכיתה ) . הקבוצה של הנציג צריכה לנחש את הביטוי בתוך דקה . אם היא מצליחה – היא מקבלת נקודה , ואם לא , בתום דקה קבוצה אחרת יכולה לנסות לנחש ולקבל את הנקודה . הנציגים מתחלפים בכל תור , והקבוצה שצברה את מרב הנקודות מנצחת . ציורים – בדומה למשחק הקודם , אפשר לשחק בעזרת ציור המילים על הלוח או על בריסטול מודבק ללוח ( צריך לדאוג מראש לדי והותר טושים בצבעים שונים ) . במקרה כזה אפשר לחלק את הלוח לשטחים קטנים יותר שמספרם כמספר הקבוצות ולתת לנציגי כל הקבוצות לצייר בעת ובעונה אחת . חידונים / תרגילים – מפנים חידה לאחת הקבוצות לפי תור . תשובה נכונה מזכה את הקבוצה בנקודה , ותשובה שגויה מעבירה את השאלה לקבוצה הבאה . משחקים לעידוד דיבור : " שעון פגישות " – יש להכין מראש ציור של שעון עם מספרי השעות וללא מחוגים ולשכפל אותו לכל תלמידי הכיתה . בתחילת הפעילות התלמידים מסתובבים בכיתה ומתאמים " פגישות " עם תלמידים אחרים לפי המועדים הפנויים בשעונים שלהם . לאחר התיאום הם כותבים את השם של בן / בת הזוג לצד השעה שנקבעה בשעון הפגישות . חשוב להדגיש בפני התלמידים שצריך לקבוע עם שישה בנים ועם שש בנות ( גם כדי ליצור אינטראקציה עם תלמידים ותלמידות שהם לאו דווקא חברים , וגם כדי לתרגל שיחה בהטיות של שני המינים ) . לאחר שכל השעונים מלאים ב " פגישות " , מכריזים על השעה , והתלמידים נפגשים עם בן / בת הזוג שרשומים להם באותה השעה . הזוגות משוחחים על פי הנחיית המורה באותה פעילות . לאחר מכן אפשר להחליף את נושא השיחה או להחליף זוגות ( באמצעות הכרזה על שעה אחרת ) או לעבור לפעילות אחרת ולשמור את השעונים המלאים לפעם הבאה שבה תרצו לחלק את הכיתה לזוגות . קרוסלה ( מעגלי שיח ) – פעילות זו מתאימה בעיקר כאשר רוצים לדון בכמה נושאים או לשתף בחוויות לאחר חופשה או כאשר רוצים לעשות פעילות מיוחדת . מסדרים את הכיתה בשני מעגלים של כיסאות ( את השולחנות יש להזיז לצידי הכיתה ) : מעגל פנימי שהכיסאות בו פונים כלפי חוץ , ומעגל חיצוני שהכיסאות בו פונים כלפי פנים , כך שמול כל כיסא במעגל הפנימי יש כיסא במעגל החיצוני . מבקשים מהתלמידים להתיישב כרצונם על הכיסאות מבלי לשנות את הסידור שלהם . כדאי להצטייד במשרוקית או בפעמון כדי לסמן את זמן תחילת השיחה ואת זמן סיומה . מכריזים בקול על נושא השיחה או על השאלה לדיון , וכל זוג משוחח בנושא ( כדאי להגדיר מראש את משך השיחות . חשוב שהוא לא יהיה ארוך מדי , כדי שיצליחו לנהל את השיחות בעברית ) . בתום הזמן התלמידים במעגל החיצוני בלבד עוברים כיסא אחד שמאלה . כך נוצר חילוף מהיר של זוגות , ומכריזים על נושא נוסף לשיחה . דוגמאות לנושאים לשיחות : אם המטרה של המשחק היא שיתוף בחוויות מחופשה ארוכה , הנושאים יכולים להיות : סרט טוב שראיתי , מקום מעניין שהייתי בו , משהו שאהבתי בחופשה , משהו שלא אהבתי בחופשה , סיפור מצחיק שקרה לי וכדומה . באמצעות המשחק הזה אפשר לתרגל גם כללי דקדוק או שימוש באוצר מילים בנושא מסוים , לפי בחירתכם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר