עמוד:220

נספח א עוד הצעות להפעלות הצעות להתבוננות בתמונה הפותחת כל פרק ובתמונות ה " זום - אין " הפותחות כל יחידה : אחד הדברים המייחדים את הספר הוא התמונות הפותחות כל פרק והתמונות הפותחות כל יחידה . התמונה בתחילת הפרק אינה תמונת שער דקורטיבית בלבד , וכדאי להתייחס אליה ואל התמונות האחרות באופן קבוע ושיטתי . כך התלמידים יצפו לחלק הזה , ייהנו ממנו ואף יוכלו להעשיר את אוצר המילים שלהם באמצעותן ובאמצעות השיחות שיתנהלו בנוגע אליהן . כדאי ליצור דפוס קבוע של התבוננות בתמונה הגדולה בתחילת כל פרק ותיאור מה שרואים בה . זו הזדמנות טובה לחזרה על אוצר מילים קיים , להוספה אגבית של מילים חדשות ובעיקר לעידוד דיבור בכל רמה . כדאי גם לחזור לתמונה בסיכום הפרק . לפני שמתחילים לעבוד על היחידות שבפרק , אפשר לבקש מהתלמידים לחפש בתמונה הגדולה את הסצינות שלדעתם ייעשה להן " זום - אין " ביחידות השונות . בתחילת כל יחידה מומלץ להתבונן בתמונת ה " זום - אין " , לאתר את מיקום התמונה הזאת בתמונה הפותחת ולתאר אותה תוך שימוש במילות יחס ( בבית , ליד המגרש , על הגג וכדומה ) וכך לשמר גם את הקשר לתמונה הגדולה ואת השיח סביבה לאורך הפרק כולו . נוסף על כך , לכל תמונה אפשר להוסיף פעילות קצרה וייחודית משלה . כמו כן במדריך ניתנו הצעות למשימות ולשאלות מכוונות ומתווכות שניתן לשאול על התמונה . כללית , בכל עיסוק בתמונות מומלץ להקדיש זמן להתבוננות של התלמידים בתמונה לפני שמתחילים לשוחח עליה . אוצר מילים : לפני חשיפת המילים עם התרגום בספר אפשר לכתוב את רשימת המילים ולשאול את התלמידים אם יש מילים ידועות ומוכרות להם . לפני קריאת הטקסטים יש להקנות מילים שימושיות ומילים שחשובות לנושא הנלמד . לאורך המדריך ציינו מילים שאינן להקניה ולתרגול , וניתן להסתפק בתרגום שלהן . מומלץ להקנות את המילים החדשות ולתרגל אותן במגוון דרכים : בדרך של המחשה ( תמונות וסרטונים ) , בדרך של שיחה או סיפור או בדרך של משחק . משחקי תרגול שונים : כדור / בלון : מסירת כדור / בלון בליווי שאלה או תרגיל בנוגע לכלל דקדוקי או לאוצר מילים בנושא מסוים , כאשר התלמיד שהכדור / בלון נמסר אליו צריך לענות על השאלה או לעשות את התרגיל . לשיקולכם : הכדור / בלון נמסר בחזרה אליכם , ואתם מוסרים אותו לתלמיד אחר , או שהתלמיד שהכדור / בלון אצלו מוסר אותו לתלמיד אחר . בכיתות מתקדמות התלמידים יכולים לשאול בעצמם את השאלה הבאה . המשחק פשוט ואינו דורש הכנה רבה , מוסיף עניין לשיעור ומסייע לשתף כמה שיותר תלמידים . " אני רואה " : תלמיד או תלמידה בוחרים חפץ כלשהו בכיתה ואומרים : " אני רואה משהו שאתם לא רואים . " תלמידי הכיתה שואלים : " באיזה צבע ? " , ולפי התשובה מנסים למצוא מהו החפץ : " את רואה מחברת אדומה ? " / " אתה רואה תיק אדום ? " וכן הלאה . התלמידים שמצליחים לגלות מהו החפץ בוחרים את החפץ בסיבוב הבא . אפשר להיעזר ברמזים כמו " חם - קר " או " קרוב - רחוק " . " חפץ עובר " : מטרת המשחק היא להעביר חפץ כלשהו בין כל תלמידי הכיתה בזמן הקצר ביותר . להוספת עניין רצוי לבחור בחפץ משעשע ולא שגרתי ( כמו כפית , לימון , בובה מצחיקה וכדומה ) . התלמידים מעבירים את החפץ ביניהם , וכל מי שהחפץ אצלו צריך לומר משפט , הטיה של פועל או כל תרגיל אחר לפי בחירתכם , לפני שיוכלו להעביר את החפץ הלאה . יש להקפיד שיאמרו נכון את המילים או את המשפטים . חשוב למדוד כמה זמן לוקח לחפץ לעבור בין כולם . רשמו את התוצאה על הלוח ועשו סבב נוסף בניסיון לשבור את השיא הכיתתי . אפשר לרשום גם אצלכם את התוצאה , ובפעם הבאה שתבחרו לשחק את המשחק , בקשו מהם לנסות לשבור את השיא שוב . " משחק חוקיות " – " מי בא למסיבה ? " / " מי טס איתי לירח ? " המשחק מבוסס על חוקיות כלשהי , ובו רק מי שאומר מילה או משפט שמתאימים לחוקיות יכול לבוא למסיבה או לטוס לירח . החוקיות יכולה להיות כלל דקדוקי ( כמו להגיד רק פעלים , רק שמות תואר , רק משפטים עם " את ה ... " ) או כלל סמנטי ( להגיד רק כלי תחבורה , איברי גוף , צבעים וכן הלאה ) , והיא יכולה להיות מסוגי חוקיות אחרים , למשל : מילים שמתחילות באותה אות , מילים לפי סדר האלף - בית , מילים שהאות הראשונה בהן היא האחרונה במילה הקודמת וכדומה . אפשר לשחק את המשחק בשתי רמות קושי : רמה בסיסית – המורים מגדירים את הכלל ואומרים את המילה הראשונה . ( בהמשך גם התלמידים יכולים לקבוע את הכלל ואז לומר את המילה הראשונה ) . בוחרים את התלמידים בהצבעה או לפי סדר הישיבה , וכל תלמיד אומר מילה . תלמידים שאומרים משהו שמתאים לכלל טסים לירח / באים למסיבה , ואלה שטועים לא . תלמידים שלא מצליחים יכולים כמובן לנסות שוב . רמת אתגר – המורים אומרים מילה מבלי להגדיר מהי החוקיות , התלמידים נבחרים בהצבעה או לפי סדר הישיבה ואומרים כל מילה שירצו , והמורים מגיבים ואומרים נספחים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר