עמוד:109

זמן משחק , דיבור ועוד לפניכם הצעה לתרגול פעיל של נטיית הפעלים בעבר : מוציאים ארבעה או חמישה מתנדבים מהכיתה . בזמן שהם בחוץ מבקשים מתלמיד / ה לקפוץ במקום ( " מאיה , את קופצת " ) ואז להתיישב . מכניסים את אחד המתנדבים , הוא שואל : " מה קרה בכיתה ? " , והכיתה עונה לו : " מאיה קפצה . " לאחר מכן מבקשים מתלמיד נוסף לרוץ במקום ולהתיישב . מכניסים את המתנדב הבא מבחוץ , וגם הוא שואל : " מה קרה בכיתה ? " . הפעם המתנדב הראשון עונה לו : " מאיה קפצה ויוסף רץ " . המתנדב הראשון מתיישב , השני ממתין ליד הלוח וכן הלאה . בפעם השלישית מציגים פעולה ברבים , למשל : " הם כתבו " , וברביעית ברבות , למשל : " הן עמדו " . אפשרי גם לבקש מכל הבנים בכיתה לעשות משהו ואחר כך - מכל הבנות ( הם דיברו , הן עמדו ) . רצוי להתמקד בארבעה - חמישה פעלים שיחזרו על עצמם בהטיות שונות . ניתן לשחק את המשחק בכמה סבבים . הצעות למשחקי תרגול נוספים ניתן למצוא בנספח " עוד הצעות להפעלות " בסוף המדריך . פעילות - 3 לפעילות שני חלקים : בתרגיל א התלמידים מאתרים את הפעלים בשיחה ומסמנים אותם . פעילות זו דורשת קריאה חוזרת של השיחה וגורמת להבחנה בין פעלים לחלקי דיבר אחרים ; בתרגיל ב התלמידים מתבקשים למיין את הפעלים לזמן עבר ולזמן הווה . פעילות זו דורשת מהתלמידים להבחין בין התבנית של פועל בזמן הווה ובין התבנית של פועל בזמן עבר . תרגיל המרה של פעלים מזמן הווה לזמן עבר ניתן למצוא בחלק "עוד תרגילים ... ״ בספר הלימוד בעמוד . 190 פעילות - 4 הפעילות מתרגלת את תבניות הפועל בזמן עבר בגוף שלישי . התלמידים נדרשים להתאים לכל פועל את שם הגוף . כדאי לוודא שהתלמידים מכירים את משמעותו של כל פועל ומסוגלים להמיר אותו מהווה לעבר . לשם כך ניתן לבקש מהם להפוך כל צירוף של שם גוף + פועל למשפט שלם , לדוגמה : הם דיברו --- הם דיברו ערבית / היא למדה --- היא למדה למבחן / הוא כתב --- הוא כתב במחברת . תרגיל נוסף של התאמת פועל לשם גוף ניתן למצוא בחלק " עוד תרגילים ... ״ בספר הלימוד בתרגיל 3 בעמוד . 191

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר