עמוד:6

על הספר " מדברים בעברית " לכיתה ד המטרה העיקרית של הספר " מדברים בעברית " לכיתה ד היא ביסוס מיומנויות השיח הכתוב והדבור והרחבתן לצד העשרת המפגש של התלמידים עם השפה העברית . בתוך כך התלמידים נחשפים בהדרגה לאוצר מילים ולמבנים לשוניים חדשים , ובאמצעותם מתאפשר להם להרחיב ולהעשיר את המפגש שלהם עם השפה העברית ולחזק את מיומנויות ההבנה וההבעה שלהם בעברית הן בכתב והן בשיח הדבור . הקו המנחה של הספר , בחירת התכנים , אופי הפעילויות – כולם מכוונים לעבר למידה רבת - משמעות אשר נבנית מחוויית למידה מעניינת , מעצימה ומניעה ללמידה . מבנה הספר הספר לכיתה ד כולל ארבעה פרקים הבנויים לפי הקשר תמטי . כל פרק מאגד בתוכו שלוש יחידות המציגות פן מסוים שנקשר לנושא הפרק . הרעיון המרכזי שמשמש מעטפת לספר הוא חזותי : כל פרק נפתח בכפולה מצוירת של שני עמודים , מעין " עולמון " , שדה תמטי וסמנטי של התרחשויות והקשרים . העולמות האלה עשירים בפרטים וכוללים מצבים אנושיים , בעלי חיים , נופים עירוניים וכפריים ומראות אמיתיים ודמיוניים . לתמונה הרחבה של ה " עולמון " אנו מצמידים זכוכית מגדלת , ובאמצעות טכניקה דמוית זום - אין ( zoom - in ) אנו מביטים מקרוב בפרט מסוים . תנועה זו חוזרת שלוש פעמים בכל פרק : כל " זום - אין " פותח יחידת לימוד העוסקת בנושא הרחב מהיבט שונה - עם דגשים אחרים ועם אוצר מילים גמיש ועשיר . התנועה בין התמונה הרחבה לבין ה " זום - אין " היא תנועה בין הכללי לפרטי , בין הגלובלי למקומי , בין מבט - על להתעמקות בפרטים . במובן זה , ה " זום - אין " הוא ביטוי צורני לרבים מהרעיונות של הפדגוגיה מוטת העתיד . התלמידים מוזמנים לחזור ולהתבונן בפרטי ה " עולמון " במהלך ההתקדמות בספר . תנועה זו מהרחוק לקרוב ומהקרוב לרחוק מזמנת חזרה על אוצר מילים ועל מצבי תיאור ודיבור נוספים . במובן מסוים תנועה זו מדמה גם את המצב הטבעי והגמיש של השימוש בשפה בעולם ה " אמיתי " , כאשר משתמשים באותה מילה או במבנה לשוני מסוים בכל פעם בהקשר קצת אחר . בהמשך המדריך למורה מוצעות פעילויות רבות המזמנות התבוננות נוספת בכפולת ה " עולמון " כאמצעי לחזרה על אוצר המילים ועל המבנים הלשוניים שנלמדו וכאמצעי לעידוד התנסות בדיבור בעברית . סיפור בהמשכים הוא אחת הסוגות המרכזיות שנבחרו לספר לכיתה ד , ומטרתו לחזק את מיומנויות הקריאה והבנת הנקרא ובתוך כך ליצור מעורבות וסקרנות בתהליך הלמידה . בספר מופיעים שלושה סיפורים בהמשכים המשובצים בפרקים 3 , 2 ו - . 4 הסיפורים נכתבו במיוחד לספר , והם משיקים לנושאי הפרקים . הדמויות הראשיות , שחוזרות בסיפורים השונים , הן בגילם של התלמידים , והעלילות נטועות בחיי היום - יום – הבית , השכונה ובית הספר . הסיפורים מזמינים את התלמידים להתנסות בקריאה " טבעית " בשפה שנייה . הדיאלוגים הרבים ( במילים יחידות ובמשפטים קצרים וארוכים ) מדגימים דרכים ואפשרויות של שיח דבור , נינוח ויומיומי על נושאים שונים ברמה השפתית של הלומדים . מצד אחד , הסיפורים הם טקסטים ספרותיים לכל דבר , מעוררי עניין והזדהות , שמתאימים רגשית ומנטלית לעולמם של ילדים בני עשר ואחת - עשרה ; מצד אחר , הם כתובים באוצר מילים ובתבניות לשוניות ההולמות את השלב הנוכחי ברכישת השפה , כך שהם מזמנים חוויה מהנה ומעצימה , ולא מתסכלת . סיפור בהמשכים , שנקטע תמיד ברגע מותח , מעודד את הקוראים להמשיך ולקרוא . במקרה של שפה שנייה הוא מעלה את המוטיבציה שלהם להתמודד עם קשיי השפה כדי לגלות " מה קרה אחר כך " . לכל אחד משלושת הסיפורים יש ארבעה חלקים , והם ממוקמים לאורך הפרק בתבנית קבועה : החלק הראשון של הסיפור פותח את היחידה הראשונה בפרק , והחלק השני שלו סוגר אותה . שני החלקים הבאים של הסיפור מופיעים בסיום היחידות הבאות של הפרק . פיזור חלקי הסיפור לאורך הפרק מאפשר להעלות את הרמה הלשונית של הסיפור בהדרגה ולשקף את היכולות הנרכשות של התלמידים בלי לפגוע בהיבט האסתטי של הסיפור . ארבע אופנויות השפה נלמדות בספר באמצעות מפגש עם מגוון סוגות המתווספות לסיפורים בהמשכים . התלמידים קוראים טקסטים קצרים וארוכים , ובהם שיחות , קטעי מידע ושירים . הם מוזמנים להשלים משפטים ולהתבטא בכתיבה חופשית בעזרת תבניות תחביריות הנרכשות עם ההתקדמות בספר . בספר שזורות פעילויות האזנה הכוללת קטע מקוריין שאינו זהה לכתוב בספר , ובספר הלימוד המודפס יש פעילויות הקשורות אליו . לצד פעילויות אלה מופיע סמליל של רמקול . פיתוח מיומנויות השיח הדבור באות לידי ביטוי הן בבחירת הסוגות שיש בהן הרבה דיאלוגים ושפה יומיומית והן בפעילויות המזמינות את התלמידים לדבר . פעילויות אלה מופיעות גם ברצף הספר עצמו וגם בהצעות רבות במדריך למורה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר