עמוד:27

ה . לחבר שעזר עם מילים , האם הצלחת לעזור ? איך היה לך ? ו . לחבר שנעזר בחבר נוסף , האם הצלחת לעזור ? האם אתה חושב שהחבר שבחרת עזר לך ? במה ? מה יותר טוב בזה שיש שניים שעוזרים , לדעתך ? ז . לכולם : איזו מבין העזרות שקיבלו מיכל ומיכאל הייתה הטובה ביותר ? מה הפך אותה לכזו ? ח . מה אתם הייתם עושים במצב דומה בתור חברים של מיכל ומיכאל ? ט . מה הייתם עושים במקום מיכל ומיכאל ? איך הייתם פותרים את הקונפליקט ? סיכום : תקשורת מורכבת מפעולות . פעולה יכולה להיות דיבור , תנועת גוף , הבעת פנים או טון דיבור . הרבה פעמים אנחנו מתקשים להבין את המסרים שחברים מנסים להעביר לנו וזה מתסכל אותנו ויכול גם לגרום לסכסוכים ומריבות . לכן חשוב לייצר תקשורת טובה , לנסות להבין זה את זה , להיות רגישים ואכפתיים לתחושות ולרגשות של האחר , ולהגיד בגלוי לחברים מה שאנחנו מרגישים ורוצים . זו הדרך להימנע מסכסוכים עם חברים ולפתור סכסוכים שכבר נוצרו . בפעילויות שעשינו היום ראינו שיש כל מיני דרכים לתקשר עם חברים – דרכים שעובדות יותר טוב וכאלו שפחות . למדנו שכשאנחנו מצליחים לדבר זה עם זה , אנחנו לרוב מרגישים יותר טוב וגם מצליחים לעשות דברים יחד . כדי שנוכל לדבר זה עם זה , חשוב גם לדעת להקשיב . טיפים למורה : . 1 הדגישו לתלמידים שקונפליקטים עם חברים תמיד היו ותמיד יהיו . זה בסדר לרצות משהו אחר מהחבר , וזה בסדר גם לכעוס ואפילו לריב . מה שחשוב הוא לדעת לריב בצורה הוגנת , ולפתור את אי ההסכמה בצורה מכבדת ואכפתית . . 2 הסבירו לתלמידים מהי אי הסכמה בתקשורת . אם מקשיבים לחבר , מבינים מה שהוא אומר , חושב ומרגיש , ובסוף לא מסכימים איתו אלא חושבים אחרת – זו אי הסכמה בתקשורת . אף שאתם לא מסכימים , הייתה ביניכם תקשורת טובה . . 3 הסבירו לתלמידים מהו קצר בתקשורת . כשלא מקשיבים לחבר , לא מבינים אותו , לא אכפת ממנו , כועסים , מעליבים , ובמיוחד לא מעוניינים לפתור את הקונפליקט והמריבה - זה קצר בתקשורת , וזאת בעיה . . 4 הדגישו לתלמידים שכעת אתם לומדים איך לפתור קצרים בתקשורת , קונפליקטים ואי הסכמות בצורה אכפתית ומכבדת . כך אפשר להיות חברים וליצור אווירה נעימה בכיתה גם כשמדי פעם נוצרים מצבים של מחלוקות ואי הסכמה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר