עמוד:19

שאלו את התלמידים : איך אתם יודעים שאתם כועסים ? מה אתם מרגישים בגוף בזמן כעס ? ( חם , מזיעים , פנים אדומות , נשימה שטחית , הבעת הפנים משתנה ) איפה בגוף אתם מרגישים את הכעס ? הסבירו לתלמידים שכעס הוא רגש חזק שאנחנו מרגישים לא רק בלב אלא גם בגוף – נהיה לנו חם , הפנים שלנו מאדימות , אנחנו נושמים מהר יותר . שאלו את התלמידים : למה חשוב להרגיע את הכעס ? כדי שלא נתפרץ . כי כעס יכול לגרום לנו לעשות דברים שנתחרט עליהם . לכעס יש תכונה מיוחדת , הוא רוצה " לצאת " החוצה ולכן עלול לפגוע בנו ובסביבה . הדגישו : אם משהו מרגיז אותי בדרגה – 10 זעם , ואני לא מסוגל / ת לחשוב בהיגיון ; אנסה להוריד את הכעס לדרגה , 8 - 7 כך אני אמנם אכעס , אבל אוכל להמשיך לחשוב ולמצוא פתרונות למצב . אמרו לתלמידים שכל רגש הוא לגיטימי , גם כעס . השאלה היא מה עושים עם הכעס ואיך לא פוגעים בעצמנו ובאחרים . שימו לב : חשוב לעשות הבחנה בין הרגש עצמו לבין ההתנהגות הנובעת מהרגש . כל רגש לגיטימי ומותר להרגיש אותו , אבל יש התנהגויות מותרות ונכונות ויש התנהגויות אסורות ולא נכונות . למשל : מותר ולפעמים גם נכון להרגיש כעס , אבל אסור להרביץ או להעליב כשאתה כועס . מותר להגיד שאתה כועס , ומותר להרביץ לכרית או לעשות דברים אחרים שלא פוגעים בנו או באחרים . אנחנו לומדים מה לעשות עם הכעס כדי שלא לגרום נזק . פעילות : סדרו את הכיתה במעגל כך שיהיה במרכז מקום להסתובב . הסבירו לתלמידים שבדקות הקרובות אתם תבקשו מהם לעשות פעולות שונות בעוצמה ובקצב משתנים . התלמידים יצטרכו לווסת את העוצמה והקצב של הפעולה על פי ההוראות שלכם . בקשו מהתלמידים לקום ולהתחיל להסתובב בחדר . בקשו מהתלמידים ללכת מהר ( כחצי דקה ) . בקשו מהתלמידים ללכת לאט ( כחצי דקה ) . בקשו מהתלמידים לקפוץ גבוה במקום ( כ - 5 פעמים ) . בקשו מהתלמידים לקפוץ נמוך במקום ( כ - 5 פעמים ) . בקשו מהתלמידים למצוא קיר פנוי ולדחוף אותו בכל הכוח ( כדקה ) . בקשו מהתלמידים לדחוף את הקיר בעוצמה חלשה ( כדקה ) . בקשו מהתלמידים לרוץ במקום מהר ( כחצי דקה ) . בקשו מהתלמידים לרוץ במקום לאט ( כחצי דקה ) . לסיום , בקשו מהתלמידים למתוח את הגוף כלפי מעלה , כולל הידיים , ואז בקשו מהם בבת אחת לשחרר ולהוריד ראש לכיוון הרצפה . עצרו לרגע . שאלו את התלמידים : ממה יותר נהניתם , מלעשות פעילויות מהירות או איטיות ? חזקות או חלשות ? מה היה לכם קל יותר , חזק או חלש ? לאט או מהר ? האם היה קל לעבור מלעשות משהו בעוצמה חזקה לעוצמה חלשה ? ממהר ללאט ? אמרו לתלמידים : עכשיו נתרגל עוצמות שונות של כעס .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר