עמוד:13

תרגיל : בקשו מהתלמידים לעמוד במעגל . חלקו להם מדבקות עגולות בצבעים שונים . הקריאו בכל פעם שאלה : איפה בגוף אתם מרגישים שמחה / עצב / כעס / אשמה / בלבול / התרגשות / פחד ? על התלמידים להניח מדבקה במקום שבו הם מרגישים את הרגש ( נניח אני מרגיש עצב בלב , אז אני מניחה מדבקה על אזור הלב ) . עדיף שתהיה מדבקה בצבע שונה עבור כל רגש . בסוף עומדים רגע במעגל ומסתכלים איפה בגוף החברים שלי ואני מרגישים רגשות שונים . אפשר לעבור על כל רגש ולראות איפה כל תלמיד שם מדבקה ( כדאי לעשות זאת בסוף אחרי כל הרגשות , אחרת המשחק " יישבר " באמצע ) . סיכום : אמרו לתלמידים : ראינו בפעילות הזו שלכולנו יש רגשות , וכל אחד מאיתנו מרגיש רגשות במקומות אחרים ובדרכים אחרות . בדרך כלל הרגשות שלנו בפנים , לא בחוץ , ואנחנו לא יכולים לראות את הרגשות של האחר . אבל אם אנחנו מתעניינים ורוצים לדעת , יש סימנים שלפיהם אפשר לנחש מה האחר מרגיש . התרגיל שעשיתם הוא הזדמנות מיוחדת שבה אפשר לראות את הרגשות והתחושות של החברים כי הם כתבו וסימנו אותם , כאילו הם עשו צילום רנטגן ואתם רואים את התוצאות . בחיים עצמם , בכיתה , בחצר , במשחקים , אתם תצטרכו לעשות את צילום הרנטגן לחבריכם , ולהבין את הרגשות והתחושות שלהם . למורה : מטרת הפעילות היא להגביר את המודעות והרגישות של הילדים לרגשות ולתחושות שלהם עצמם ושל הזולת , כבסיס לאכפתיות , אמפתיה ותקשורת רגישה והדדית יותר . במליאה : ( נספח 3 ) המורה מראה לתלמידים איורים של ילדים במצבים שונים . התלמידים צריכים לתאר איך לדעתם מרגיש הילד שבתמונה , איפה הוא מרגיש את הרגש , ואיזו תחושה בגוף הוא מרגיש . הערה למורה : עד עכשיו שאלתם שאלות חשובות כמו מה הדמות מרגישה ואיפה בגוף היא מרגישה את זה . זהו למעשה זיהוי הרגש , שיום סוגי רגשות שונים והבחנה ביניהם . עכשיו ננסה להבין למה הדמות מרגישה את הרגש הזה . ננסה לזהות את הגירוי שהפעיל את הרגש המסוים . לפני הרגש היה גירוי כלשהו , משהו שהכעיס , שהעליב או שהעציב . חשוב לדעת שבמציאות קודם מזהים את הרגש ואת המיקום שלו , ורק כשנרגעים , מבינים מה גרם לנו להרגיש ככה . ה " למה " היא שאלה קוגניטיבית יותר , ובזמן סערת רגשות אינה רלוונטית . חשוב גם לזכור שגירויים חוזרים על עצמם , ולכן אפשר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר