עמוד:10

שאלות שאפשר לשאול : מה ציירתם ? מה אתם מרגישים ? למה בחרת בצבע ? X האם זה הרגש היחיד שאתם מרגישים ? ספרו לנו מה שימח אתכם / העציב אותכם / כל רגש אחר ? סיכום : ראינו היום שאנחנו מכירים הרבה רגשות , ושדברים שונים יכולים לגרום לנו להרגיש כל מיני דברים – אצל כל אחד יכול להתעורר רגש אחר , ולפעמים נרגיש רגשות דומים . אין רגש שהוא טוב או רע , נכון או לא נכון . כל רגש הוא בסדר , ומותר להרגיש אותו . חשוב להרגיש אותו ולבטא אותו במילים כדי שאני עצמי אבין אותו , וכדי שהאנשים סביבי יבינו אותי . כשאנחנו מרגישים משהו , אנחנו מבטאים אותו כלפי חוץ דרך התנהגות . למשל , שכשאני שמחה , לרוב ההתנהגות שלי תהיה וכשאני נגעלת , ההתנהגות שלי תהיה . לפעמים כשאנחנו כועסים אנחנו מתנהגים בצורה שהיא לא מתאימה ו " לא בסדר " לפי הכללים , ואת ההתנהגות הזאת נרצה להפסיק . שאלו את התלמידים : אילו התנהגויות לדעתכם כדאי ללמוד איך להפסיק ? ) להרביץ / לקלל / להעליב / לצעוק ( . מדוע ? ) כי הן פוגעות באחרים ובסופו של דבר פוגעות גם בי !( לדוגמה : אני כועס , זה בסדר , אבל אם אני מרביץ כי אני כועס – זה לא בסדר . אני צריך ללמוד לא להרביץ גם כשאני כועס . שאלו את התלמידים : למה חשוב שנדע לזהות מה אנחנו מרגישים ? כי כשאנחנו מזהים מה אנחנו מרגישים אנחנו יכולים לעזור לעצמנו , אנחנו יכולים לבקש עזרה , אנחנו יכולים להבין מה קורה לנו בגוף ובלב - נפש , ומה מפריע לנו . זה כמו לדעת איפה אנחנו במפה , או בווייז , לפני שנבחר באיזה מסלול להמשיך לנסוע כדי לצאת מה " פקק " שאנחנו נמצאים בו כרגע . אחר כך נמשיך לדבר על האופן שבו אנחנו מזהים את הרגשות שלנו , ואיך אנחנו מבטאים אותם . עלינו ללמוד לבטא את הרגשות שלנו בדרך מקובלת שלא גורמת נזק ולא פוגעת באחרים . יש כל מיני גורמים שמעוררים את הרגשות שלנו . לפעמים הגורם הוא חיצוני – למשל , משהו הרגיז אותנו , מישהו הצחיק אותנו או שימח אותנו , ולפעמים הגורם הוא פנימי – נזכרנו במשהו ונהיה לנו עצוב , הייתה לנו ציפייה והתאכזבנו ... למורה : בעצם יש כאן רצף – יש אירוע שעורר את המחשבה , שעוררה את הרגש , שעורר את הפעולה - התגובה שלנו לאירוע . למעשה יש גם את הפרשנות הסובייקטיבית של הגירוי , והיא שגרמה לרגש ולפעולה . למשל , ילדים שונים יגיבו באופן שונה לסיטואציה שבה לא משתפים אותם במשחק . אחד ייעלב ויבכה . אחר ייעלב וינקום . אחר ייעלב וינסה להשתפר . חשוב להבין את המרכיבים : אירוע > פרשנות > רגש > תגובה . אפשר ורצוי לחדד ולהבהיר לתלמידים את הקשר בין הדברים משיעור זה ואילך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר