עמוד:14

ג . האם תמיד לדעתכם זוגי . סכום המספרים בריבוע הוא תמיד זוגי , תמיד אי זוגי או תלוי בריבוע ? הסבירו : בדקו את תשובתכם בכמה ריבועים על הלוח ( אפשר לבדוק גם בלוחות של חודשים אחרים ) . סכום שני מספרים זוגיים הוא מספר זוגי , וסכום שני מספרים אי זוגיים הוא גם זוגי , לכן הסכום בריבוע תמיד זוגי . ד . מצאו עוד תכונות מעניינות המתאימות לכל ריבוע מספרים דומה בלוח : תכונות אפשריות : בכל שורה המספרים עוקבים . בכל טור ההפרש בין המספרים הוא . 7 סכום המספרים בטור הימני גדול ב 2 מהסכום בטור השמאלי . סכום המספרים בשורה התחתונה גדול ב 14 מסכום המספרים בשורה העליונה . סכומי המספרים בשני האלכסונים שווים זה לזה . בעמודים הבאים נעסוק בהרחבה בתכונות המתאימות לתאריכים בריבועים שצורתם , 2 × 2 לכן רצוי לדון רק בתכונות שימצאו התלמידים בעצמם . אנו ממליצים לבקש מהתלמידים להסביר מדוע התכונות שהם מצאו אכן מתקיימות . . 3 נחליט שלכל תאריך בריבוע יש " משקל " השווה למספר המציין אותו . לדוגמה : משקלו של המספר 3 הוא . 3 א . סדרו את המספרים שבכל ריבוע על הנדנדה כך שהיא תהיה מאוזנת – אותו משקל בשני הצדדים . כדאי להבהיר לתלמידים את משמעות המילה " משקל " בהקשר זה ולתת דוגמאות , כגון שאלה זו : אילו מזוגות המספרים האלה מאזנים זה את זה ? 3 , 11 5 , 13 6 , 14 7 , 13 4 , 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר