עמוד:5

העבודה ברוב היחידות נעשית בשלושה שלבים : מבוא , חקירה ודיון מסכם . להלן פירוט של כל שלב ושלב : . 1 מבוא – זהו השלב שבו המורים מציגים את המושגים הדרושים לביצוע הפעילויות ביחידה ומנהלים דיון , ורצוי שינהלו את הדיון עם הקבוצה כולה . במקומות שבהם מומלץ לקיים את השלב הזה מופיע הסמל . לעיתים אין צורך בשלב הזה והמורים יכולים להחליט , לפי שיקול דעתם , אם אפשר לתת את הפעילות לתלמידים בלי הקדמה כלשהי . . 2 חקירה – לעבודה המשותפת של התלמידים יש תפקיד מכריע בשלב הזה . התלמידים עובדים בקבוצה , ותפקיד המורים מצטמצם ל " הנחיה סמויה " עבור תלמידים הנתקלים בבעיה . מומלץ למעט במתן רמזים ולהשתדל להדריך את התלמידים בעזרת שאלות ולא על ידי מתן תשובות ישירות . חשוב שהמורים יכירו בערך של הגישות השונות שהתלמידים מעלים ויימנעו מלכוון אותם לפתרון יעיל או רצוי . פתרון יעיל פחות , שהתלמידים בונים ומציגים בעצמם , עדיף על פתרון " אלגנטי " , " פתרון בית ספר " , המוגדר כפתרון הבלעדי לפעילות הנתונה . . 3 דיון מסכם – המורים מרכזים את התוצאות ואת המסקנות שהסיקו התלמידים בשלב החקירה . המורים מובילים את התלמידים להסיק עוד מסקנות ולנסח הכללות , משווים בין דרכי הפתרון השונות ושואלים שאלות נוספות . כשאין מספיקים לסכם פעילות בשיעור אחד , מומלץ להתחיל את השיעור הבא בדיון המסכם של הפעילות הקודמת . בתחילה כל יחידה חדשה מובאות הערות כלליות , ובהן תיאור של הפעילויות ביחידה או הערות הנוגעות לה וכן הצעות לניהול שלב המבוא . בסוף כל יחידה מובאות הצעות לניהול שלב הדיון המסכם והצעות לשאלות נוספות . הערות נוספות לעבודת המורים : בכל פעילות מומלץ לאפשר לתלמידים להשתמש במחשבון . חישובים ארוכים עלולים למנוע מהתלמידים להשיג מטרות אחרות . במדריך הזה מובאים רק חלק מהפתרונות האפשריים לפעילויות , וחשוב לקבל גם פתרונות אחרים . רעיונות נוספים ותגובות בכתב יתקבלו בברכה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר