עמוד:4

מבוא לחוברת ״לוח שנה״ מטרות החוברת הזאת מיועדת לתלמידי כיתה ג ואילך , לפי שיקול דעתם של המורים . הפעילויות בחוברת מסתמכות על חקר המבנה של לוח השנה הלועזי , שהימים בו מסודרים לפי לוח 7 ( לוח של 7 טורים ) : חודשים , ימים , תאריך ויום בשבוע . נוסף על המטרות המשותפות לכל חוברות גילויים , יש לחוברת הזאת מטרות הנובעות מן הנושא המתמטי . החוברת נועדה ללמד את התלמידים שורת נושאים : למצוא חוקיות בלוחות מספרים לפתח את היכולת להכליל חוקים של לוח 7 לפתח את היכולת להסביר תופעות מתמטיות לערוך ניסויים הסתברותיים לחפש קשרים מתמטיים בלוח השנה להתמודד עם העברת חוקים מלוח 7 ( לוח של 7 טורים ) ללוח 9 ( לוח של 9 טורים ) . ארגון העבודה התלמידים יעבדו בחוברת " גפרורים " בזמן ששאר תלמידי הכיתה יעבדו בחוברות אחרות . בחוברת הזאת יש שמונה יחידות ( א – ח ) . אפשר לסיים כמעט כל יחידה בחוברת בשיעור אחד . רוב העבודה בחוברת יכולה להיעשות באופן עצמאי , בלא התערבות המורים . תפקידם העיקרי של המורים הוא לרכז את הדיונים בתחילת כל יחידה ובסיומה . מומלץ לעבוד בפעילויות בקבוצות . הפעילויות מדורגות ומאפשרות לכל תלמיד להתקדם בהן על פי יכולתו . אין צורך שכל תלמיד בקבוצה ישלים את כל המשימות ביחידה . המורים יכולים לתת משימות מסוימות מתוך הפעילויות האלה גם לקבוצות תלמידים נוספות בכיתה . מומלץ שהמורים יתנסו בעצמם בתהליכי החקירה הדרושים לפתרון הפעילויות בטרם יפתרו אותן התלמידים בכיתה . בדרך הזאת הם יכולים להעריך את משך הזמן הדרוש לכל פעילות ולתכנן את המבוא ואת הדיון המסכם . רוב הפעילויות מאפשרות גישות ואסטרטגיות שונות לפתרון , וחשוב לעודד את התלמידים לדון בדרכי הפתרון השונות ולהשוות ביניהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר