עמוד:63

לאחר בחירת סוג הדיאגרמה יש דרכים שונות לבנות אותה , בהתאם לנתונים שרוצים להדגיש . למשל , כשמציגים את מספר הקונים במרכול בכל יום בשבוע מסוים בדיאגרמת עמודות , אפשר לקבוע שהמספרים על הציר המאונך ( היחידות המציינות את מספר הקונים ) מתחילים מ - , 0 כמו בדיאגרמה שלעיל , שבה המספר המוחלט של הקונים בכל יום בולט , אך אפשר גם להחליט שקו ההתחלה ייקבע לפי מספר הקונים הנמוך ביותר באחד מימי השבוע , כמו בדיאגרמה שלהלן . בדוגמה הזאת המספרים על הציר האנכי אינם מתחילים מ - . 0 אם מסתכלים על גובה העמודות יכול להתקבל הרושם שמספר הקונים במרכול ביום א כפול ממספר הקונים ביום ב , אולם אין זה המצב : ביום א היו 500 קונים וביום ב היו 450 קונים . כשלא מתחילים את המספרים על הציר האנכי של הדיאגרמה מ - 0 אי אפשר לשפוט את היחס בין העמודות על פי הגובה שלהן . גם בחירת קנה המידה של הדיאגרמה ( ההפרשים בין השנתות ) נתונה לשיקול דעת , ויש להחליט איזה קנה מידה יאפשר ייצוג יעיל יותר של הנתונים . למשל , בדיאגרמה הזאת , שבה ההפרשים בין השנתות קטנים יותר , קל יותר לראות את המספרים המדויקים של הקונים : דיאגרמות עמודות שונות נבדלות זו מזו במספר שממנו הציר האנכי מתחיל , ביחידות המידה ובקנה המידה שלהן . מומלץ לקרוא עם התלמידים את הדיאגרמות ולכוון אותם להבחין בפרמטרים החשובים להבנה של הדיאגרמה בעזרת שאלות עזר : מה הציר האופקי של הדיאגרמה מייצג ? מה הציר האנכי של הדיאגרמה מייצג ? מהן יחידות המידה בדיאגרמה הזאת ? מה ההפרש בין השנתות ? מאיזה מספר הציר האנכי מתחיל ? שימו לב : בגרסה הדיגיטלית של הספר ב " כותר " משולבים לאורך הפרק סרטוני אנימציה הומוריסטיים , המדגימים את הרעיונות והעקרונות הנלמדים בפרק . מספר הקונים בכל יום בשבוע מסוים מספר הקונים בכל יום בשבוע מסוים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר