עמוד:62

מבוא לפרק לפי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 5 שעות לנושא הזה . הדיאגרמה היא כלי מוחשי להצגת קשר בין משתנים . הדיאגרמה משמשת להצגת נתונים באופן חזותי ומאפשרת להסיק מסקנות באופן מידי . כצרכני מידע , הנחשפים רבות לדיאגרמות בנושאים כמו כלכלה , פוליטיקה ורפואה , עלינו להכיר את הדיאגרמה , לדעת להבין את המידע המוצג בה , להסיק ממנה מסקנות ולעתים גם להיות ביקורתיים ולהכיר במגבלות המידע המוצג בדיאגרמה . כחלק מלימוד נושא הדיאגרמות יש להכיר את סוגי הדיאגרמות השכיחים ( דיאגרמת עמודות , דיאגרמת עוגה ) וכן את הכללים לבנייתן . בכיתה ד התלמידים עוסקים בדיאגרמת עמודות בלבד . בבית הספר היסודי נושא הדיאגרמות מעודד הוראה בין - תחומית : אפשר לארגן נתונים שאספו התלמידים בתחומי ידע שונים ולהציג אותם בדיאגרמה . בהוראת הנושא הזה המטרה היא להקנות לתלמידים שתי יכולות עיקריות : קריאת דיאגרמה – היכולת לקרוא נתונים מדיאגרמה חשובה להשכלתם הכללית של התלמידים . בעיתונות היומית , ולא רק המקצועית , יש דיאגרמות מסוגים שונים ( לדוגמה : דיאגרמה המציגה את העלייה במדד יוקר המחיה בשנים שונות , דיאגרמה המציגה את התפלגות הדעות באוכלוסייה בנושא מסוים ) . חשוב לציין כי בדרך כלל המידע שאפשר לקבל מהדיאגרמה הוא חלקי . לדוגמה , מדיאגרמה המציגה את מספר המנגנים בכלים שונים אפשר לדעת כמה אנשים מנגנים בכל כלי , אך אי אפשר לדעת את שמות המנגנים . בניית דיאגרמה – היכולת לבנות דיאגרמה על סמך נתונים חשובה לתחומי הלימוד השונים בבית הספר וכן לתחומי העיסוק המקצועי בהמשך . כשמבקשים מהתלמידים לתת לנתונים ייצוג גרפי , יש דרכים רבות לעשות זאת , ואין אלגוריתם המחייב דרך הצגה מסוימת . בחירת דרך ההצגה הגרפית המתאימה תלויה בהיבט ( או בהיבטים ) של הנתונים שמבקשים להדגיש , ואפשר לבחור בין סוגים שונים של דיאגרמות . כשמעוניינים בייצוג שישקף את הגדלים המספריים המוחלטים של הקטגוריות המתוארות ( כגון מספר הילדים המעדיפים חוג מסוים ) , בוחרים בדיאגרמת עמודות . דוגמה לדיאגרמת עמודות : מספר הקונים בכל יום בשבוע מסוים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר