עמוד:52

בפעילות 11 עוסקים בשתי שאלות : כיצד יודעים אם מספר נתון פריק וכיצד יודעים אם מספר נתון מתחלק במספר אחר . בשאלה הראשונה חשוב להנחות את התלמידים לבדוק את הגורמים בצורה מסודרת , כפי שמוצע בספר לתלמיד : . 11 קראו את השיחה בין אדיר לגלי וענו על השאלות . האם המספר 119 הוא ראשוני או פריק ? כדי לענות על השאלה , אני פשוט בודק לפי הסדר אילו גורמים יש למספר . 119 אני מתחיל בגורם 1 וממשיך . אדיר גלי כיצד בודקים כל אחד מתרגילי החילוק כדי לקבוע אילו גורמים יש למספר ? 119 הנה דוגמאות לתשובות : לפי סימני ההתחלקות , 119 אינו מתחלק ב - , 2 ב - , 5 ב - 6 או ב - . 9 119 אינו מתחלק ב - 4 וב - 8 מכיוון שאינו זוגי ( . ( 119 : 4 = ( 119 : 2 ) : 2 כיצד בודקים אם 119 מתחלק ב - ? 7 התלמידים יכולים לבחור אחת מכמה דרכים שלמדו בפרקים קודמים : להשתמש בפילוג , לחפש מספר שהם יודעים שמתחלק ב - 7 ולהמשיך ממנו בקפיצות של : 7 או לנסות לחלק ב - 7 בעזרת האלגוריתם של חילוק ארוך . בכל אחת מהדרכים האלה מוצאים ש - 119 מתחלק ב - , 7 ולכן ברור שהוא פריק ולא ראשוני , ואין צורך להמשיך לבדוק . בסעיף א של פעילות , 12 המוגדרת אתגר , אי אפשר להשלים מספרים מתאימים . הסיבה לכך היא שכל המספרים הראשוניים הדו - ספרתיים הם אי - זוגיים , ואם מוסיפים להם 1 יתקבלו מספרים זוגיים , שהם כמובן פריקים . מאותה סיבה בסעיף ב אפשר לכתוב כל מספר ראשוני דו - ספרתי , וכשמוסיפים לו 1 התוצאה תהיה מספר זוגי , כלומר מספר פריק . אתגר . 12 השלימו מספרים דו ספרתיים מתאימים , אם אפשר . אם אי אפשר , הסבירו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר