עמוד:51

עמודים 112 – 110 בראש עמוד 110 מוצגות ההגדרות של מספר ראשוני ומספר פריק . לפי ההגדרות , אפשר להסתפק במציאת שלושה גורמים כדי לקבוע שמספר הוא פריק . מכיוון ש - 1 והמספר עצמו הם גורמים של כל מספר , די להראות שיש למספר גורם אחד הגדול מ - 1 וקטן מהמספר עצמו . לדוגמה : 21 הוא מספר פריק כי 7 הוא גורם שלו . לעומת זאת קשה יותר לקבוע שמספר הוא ראשוני משום שצריך לדעת בוודאות שאין לו גורם נוסף מלבד 1 והמספר עצמו . בפעילות 5 התלמידים מתרגלים את הרעיונות האלה . הם מתבקשים לקבוע אם המספר הנתון בכל סעיף הוא ראשוני או פריק ולנמק . בפעילות 7 מוצגים מספרים שקשה יותר לקבוע אם הם ראשוניים או פריקים . הנה נימוקים אפשריים למספרים שבסעיף ב : 2 , 502 הוא פריק כי הוא זוגי . 31 , 23 ו - 53 הם ראשוניים מפני שניסינו לחלק אותם ולא מצאנו גורם מתאים . 205 הוא פריק כי הוא מתחלק ב - 5 ( ספרת היחידות שלו היא . ( 5 309 הוא פריק כי הוא מתחלק ב - 3 ( סכום הספרות שלו מתחלק ב - . ( 3 תלמידים עלולים לטעות ולחשוב שהמספר 2 הוא פריק מכיוון שהוא זוגי . הטעות הזאת מוצגת בסעיף א של פעילות . 8 בסעיף ב מוצג גם המספר , 1 שאינו ראשוני מכיוון שלמספר ראשוני צריכים להיות בדיוק שני גורמים שונים . בפעילות 9 התלמידים עוסקים בבניית מספרים דו - ספרתיים ראשוניים ופריקים . בכל סעיף נתונה אחת הספרות של המספרים , ויש להשלים את הספרות החסרות כך שיתקבלו מספרים ראשוניים ומספרים פריקים . מומלץ לדון באפשרויות השונות בכל סעיף . הנה דוגמאות לפתרונות : א מספרים ראשוניים : מספרים פריקים : ב מספרים ראשוניים : מספרים פריקים : ג מספרים ראשוניים : מספרים פריקים : ד מספרים ראשוניים : מספרים פריקים : בסעיפים ג ו - ד אין מספרים ראשוניים מתאימים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר