עמוד:40

ד . חילוק במאונך ) עמודים 96 - 85 ( ביחידה הזאת התלמידים לומדים את דרך הפתרון של תרגיל חילוק שבו המחולק הוא מספר רב - ספרתי , והמחלק הוא מספר חד - ספרתי או מספר בעשרות שלמות . הדרך הזאת מבוססת על המבנה העשרוני של המספרים הרב - ספרתיים ועל חוק הפילוג . בתוצאות של התרגילים לעתים יש שארית ולעתים אין . בהמשך הפרק יש פעילויות המחזקות את תובנת המספרים . לפי תכנית הלימודים , על התלמידים להכיר את הדרך הזאת , אך הם יכולים כמובן להשתמש בדרכים אחרות כשהם פותרים תרגילי חילוק . עמודים 88 – 85 בפעילויות 4 – 1 התלמידים לומדים את האלגוריתם המאונך של חילוק . כדאי להציג להם את הדוגמה שבעמוד 85 בסרטון המצורף בגרסה הדיגיטלית של הספר ב " כותר " . שימו לב לסדר הכתיבה המוצע . למשל , בתחילת פתרון התרגיל : 531 : 2 = ____ א . חילוק המאות : מוצאים את מספר המאות הגדול ביותר המתחלק ב 2 ומחלקים אותו ב . ( 4 : 2 = 2 ) 2 מוצאים כמה מאות נשארו לחלק בעזרת תרגיל חיסור ( . ( 5 - 4 = 1 תחילה מחפשים את מספר המאות הגדול ביותר ( מתוך 5 ) המתחלק ב - 4 ) 2 מאות ) וכותבים אותו מתחת לספרה , 5 ורק לאחר מכן כותבים את תוצאת החילוק ( . ( 2 זאת בשונה משיטות אחרות , שבהן מחלקים 5 ב - , 2 כותבים 2 בתוצאה ורק אחר כך כותבים את מספר המאות הגדול ביותר המתחלק . הדרך הזאת תואמת את הדרך שבה פתרו התלמידים תרגילים עם שארית . ראו למשל בפעילות 3 בעמוד 76 בספר לתלמיד : אני יודע ש - 84 אינו כפולה של , 9 ולכן תהיה שארית בתוצאה של התרגיל . הכפולה של 9 הקרובה ביותר למספר 84 וקטנה ממנו היא 81 : 9 = 9 : 81 84 גדול מ - 81 ב - , 3 ולכן ) שארית . 84 : 9 = 9 ) 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר