עמוד:26

ב . כפל במאונך ) עמודים 74 - 54 ( בכיתה ג למדו התלמידים לפתור תרגילי כפל של מספר רב - ספרתי במספר חד - ספרתי במאוזן ובמאונך . הם הכירו דרך פתרון מפורטת ודרך פתרון מקוצרת . ביחידה הזאת התלמידים נזכרים במה שלמדו בכיתה ג ועוסקים בתרגילים שבהם שני הגורמים הם מספרים דו - ספרתיים ( ולעתים אחד מהם או שניהם הם מספרים תלת - ספרתיים ) . הם לומדים לפתור אותם במאונך בשתי הדרכים , המפורטת והמקוצרת . התלמידים כבר מכירים את השימוש במלבן הכפל , המסייע להבנת משמעות האלגוריתם , וגם ביחידה הזאת הוא ילווה את הלימוד . שתי הדרכים מבוססות על חוק הפילוג ועל הבנת המבנה העשרוני . דוגמה : 63 × 29 = ____ לפי המבנה העשרוני : , 29 = 20 + 9 ולכן : . 63 × 29 = 63 × ( 20 + 9 ) = 63 × 20 + 63 × 9 לפי המבנה העשרוני גם : , 63 = 60 + 3 ולכן : . 63 × 20 + 63 × 9 = ( 60 + 3 ) × 20 + ( 60 + 3 ) × 9 ממשיכים לפתור לפי חוק הפילוג ומקבלים : , 60 × 20 + 3 × 20 + 60 × 9 + 3 × 9 = 1 , 200 + 60 + 540 + 27 = 1 , 827 ולכן : . 63 × 29 = 1 , 827 ללימוד כפל במאונך דרוש ידע בשורת נושאים : שליטה בעובדות לוח הכפל עד 100 ובכללי הכפל ב - 0 וב - . 1 גם תלמידים שאינם שולטים בעובדות הכפל יכולים ללמוד את הפרק . מומלץ לתת להם להשתמש בלוח הכפל כשהם פותרים כפל במאונך ( לוח הכפל מצורף בסוף ספר 11 לתלמיד ) ידיעת כפל בעשרות שלמות , במאות שלמות ובאלפים שלמים במספר חד - ספרתי הבנת המשמעות של ערך המקום במספר לפי השיטה העשרונית שליטה בהמרות לפי המבנה העשרוני שליטה בפתרון תרגילי חיבור במאונך . לאורך כל הפרק חשוב להרגיל את התלמידים לעשות בקרה על תשובותיהם . אפשר לעשות זאת בדרכים שונות , לדוגמה : לפני שפותרים תרגיל משערים מה תהיה התוצאה בערך , ולאחר שפותרים אותו משווים בין ההשערה לתוצאה שהתקבלה . לאחר שפותרים תרגיל מתבוננים בתרגיל ובתוצאה שהתקבלה ובודקים אם היא הגיונית . לאורך היחידה משולבים תרגילים הקלים לחישוב גם בעל פה . לחלק מהתלמידים יהיה קל לפתור אותם בעל פה ולחלקם יהיה קשה לעשות זאת , אבל כדאי תמיד לעודד את התלמידים לחשוב לפני שהם מחשבים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר