עמוד:140

פעמים רבות כדי לפתור בעיה או שאלה מורכבת , אפשר להסתכל על בעיה קטנה ופשוטה יותר ואז לחקור מה קורה כשמגדילים אותה . קשה למנות במדויק כמה גפרורים נדרשים כדי לבנות שכונה של 10 בתי גפרורים . קל למנות ולראות שלבניית בית גפרורים אחד נדרשים 6 גפרורים . בתי הגפרורים צמודים זה לזה וחולקים גפרור , ולכן אי אפשר להשתמש בתרגיל כפל פשוט כדי למצוא את מספר הגפרורים הדרוש ל - 10 בתים . יש דרכים שונות ומגוונות לענות על השאלה , אולם הפעילות מכוונת לדרך מסוימת כדי ללמד את התלמידים את צורת ההסתכלות הזאת . תחילה התלמידים מתבקשים לבדוק בעזרת הציורים כמה גפרורים נדרשים לבניית שכונות קטנות יותר , של בית אחד , של 3 , 2 ו - 4 בתים , ומשלימים בטבלה : לאחר מכן עליהם להסתכל על סדרת המספרים שנוצרה – 21 , 16 , 11 , 6 – ולחפש בה חוקיות . זוהי סדרת מספרים בקפיצות של . 5 כדאי לבקש מהתלמידים להסביר מדוע התקבלה סדרה בקפיצות של . 5 שימו לב שכשמוסיפים בית נוסף לשכונת גפרורים קיימת , יש להוסיף 5 גפרורים . לאחר מכן הם יכולים להמשיך את הסדרה ולהשלים את הטבלה כולה : לבניית שכונת גפרורים של 10 בתים דרושים 51 גפרורים . כדאי לעודד תלמידים מתקדמים למצוא גם את הקשר הישיר בין מספר הבתים בשכונה למספר הגפרורים : אם נכפול את מספר הבתים ב - 5 ונוסיף , 1 נקבל את מספר הגפרורים . בעזרת החוקיות אפשר למצור בקלות את מספר הגפרורים הנדרש לבניית כל מספר של בתים ( למשל לשכונה של 100 בתים דרושים 501 גפרורים ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר