עמוד:123

ג . פתרון בעיות בעזרת תרגיל שרשרת ) עמודים 190 - 177 ( ביחידה הזאת התלמידים לומדים לפתור בעיות דו - שלביות בעזרת תרגילי שרשרת . בשלב הזה הם כבר אינם נדרשים לכתוב את הפתרון המפורט בעזרת תבניות וניסוח שאלת ביניים , אולם תלמידים המעוניינים בכך יכולים לפתור בדרך המפורטת במחברותיהם ולהיעזר בתבניות שבדף המחיק המצורף בסוף הספר לתלמיד . בתרגילי שרשרת יש להקפיד על כללי סדר הפעולות בכתיבת התרגיל ובפתירתו . תלמידים רבים נוטים לכתוב את תרגיל השרשרת לפי סדר הופעת הנתונים בבעיה ומתעלמים מכללי סדר הפעולות . לדוגמה , בסעיף ב של פעילות : 6 ב קבוצה של 23 ילדים יצאה לטיול בשמורת טבע . 3 מהילדים התנדבו להכין את ארוחת הצהריים , ושאר הילדים אספו בקבוקים שהיו מפוזרים בשמורה למחזור . כמה בקבוקים הם אספו בסך הכול , אם כל ילד אסף 4 בקבוקים ? תרגיל השרשרת המתאים : 23 - 3 ) × 4 = 80 ) חלק מהתלמידים משמיטים את הסוגריים וכותבים את התרגיל השגוי . 23 - 3 × 4 = 80 ייתכן שאף שהתרגיל שגוי הם ימצאו את התשובה הנכונה ( 80 בקבוקים בסך הכול ) , אך 80 אינה תוצאת התרגיל שכתבו לפי חוקי סדר הפעולות ( כפל וחילוק קודמים לחיבור ולחיסור ) . יש תלמידים הפותרים את התרגיל שכתבו לפי סדר הפעולות , ולכן הם מקבלים את התשובה השגויה 11 בקבוקים . התשובה הזאת מתאימה לתרגיל שכתבו , אך לא לבעיה הנתונה . לכן חשוב להדגיש לפני התלמידים שאחרי שהם כותבים את תרגיל השרשרת המתאים לבעיה , כדאי שיעצרו ויבדקו אם יש צורך להוסיף סוגריים כדי שסדר הפעולות יתאים למתואר בבעיה , ורק לאחר מכן יפתרו את התרגיל . עמודים 181 – 177 בפעילות 1 מוצגים עמודים מתוך מדריך למטפלים בספארי , ובהם נתונים רבים . על התלמידים לאתר את הנתונים המתאימים לכל סעיף . יש להקפיד על כך שבתשובותיהם יכתבו גם כינויים מתאימים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר