עמוד:112

סוגי הבעיות הדו שלביות מבנה הבעיות אפשר לנתח בעיות של חיבור וחיסור בעזרת המונחים שלם וחלקים . C ) A + B = C הוא השלם , A ו - B הם החלקים ) . אפשר לנתח בעיות של כפל וחילוק בעזרת המונחים גורמים ומכפלה . F ) D × E = F הוא המכפלה , D ו - E הם הגורמים ) . בבעיה דו - שלבית משתמשים בפתרון בעיה חד - שלבית מסוימת כדי לפתור את הבעיה החד - שלבית השנייה , ופתרונה הוא פתרון הבעיה כולה . המרכיב שמחשבים בשלב הראשון הופך להיות נתון בשלב השני ונקרא מרכיב משותף . באופן עקרוני יכולים להיות שלושה מצבים : א . השלם ( או המכפלה ) של בעיה חד - שלבית אחת הוא אחד הגורמים ( או החלקים ) של הבעיה החד - שלבית האחרת . בעיות כאלה נקראות בעיות היררכיות . ב . השלם של בעיה חד - שלבית אחת הוא המכפלה של הבעיה החד - שלבית האחרת . בעיות כאלה נקראות בעיות שלם משותף . ג . אחד הגורמים ( או החלקים ) של בעיה חד - שלבית אחת הוא גם אחד הגורמים ( או החלקים ) של הבעיה החד - שלבית האחרת . בעיות כאלה נקראות בעיות חלק משותף . הנה כמה בעיות לדוגמה לכל אחד מהמבנים שהוצגו : א . בעיות היררכיות דוגמה 1 למסיבה קנו 2 ארגזים של פחיות קולה ו - 3 ארגזים של פחיות מיץ תפוזים . בכל ארגז היו 24 פחיות משקה . כמה פחיות משקה קנו למסיבה ? מניתוח הבעיה אפשר ללמוד מהן שתי הבעיות החד - שלביות שמהן היא מורכבת . הבעיה החד - שלבית הראשונה : למסיבה קנו 2 ארגזים של פחיות קולה ו - 3 ארגזים של פחיות מיץ תפוזים . כמה ארגזים של פחיות משקה קנו למסיבה ? זוהי בעיית חיבור שחסר בה השלם . בבחינה קפדנית של הבעיה אפשר לראות שמשפט השאלה לא הופיע בבעיה המקורית , והיה צורך להוסיפו כדי לפתור את הבעיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר