עמוד:110

מבוא לפרק על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 10 שעות לנושא הזה . הפרק הזה הוא הפרק השני בסדרת " שבילים פלוס " העוסק בהוראה שיטתית של בעיות דו - שלביות . הפרק הראשון בנושא נלמד בכיתה ג , בספר . 9 מטרת הפרק הזה היא להקנות לתלמידים דרך עבודה שיטתית לפתרון בעיות דו - שלביות . לשם כך עליהם לנתח את הטקסטים , להבין את המצבים המתוארים בהם ולכתוב תרגילים שאפשר בעזרתם לפתור את הבעיות . בעיות דו - שלביות הן בעיות שבהן שתי בעיות חד - שלביות ברצף . דוגמה : ביום שני בשעה 5 אחר הצהריים יש במתנ " ס חוג מוזיקה וחוג ספורט . בחוג המוזיקה משתתפים 12 ילדים . מספר הילדים המשתתפים בחוג הספורט גדול פי 2 ממספר הילדים המשתתפים בחוג המוזיקה . כמה ילדים משתתפים בחוגי המתנ " ס ביום שני בשעה ? 5 אם מנתחים את הבעיה הזאת מוצאים שיש בה שני סוגי בעיות : א . בעיית כפל מסוג השוואה : מספר הילדים המשתתפים בחוג הספורט גדול פי 2 ממספר הילדים המשתתפים בחוג המוזיקה . כמה ילדים משתתפים בחוג הספורט ? ב . בעיית חיבור פשוטה של איסוף : כמה ילדים משתתפים בחוג הספורט ובחוג המוזיקה ? כדי לפתור את הבעיה הדו - שלבית יש לפתור את שתי הבעיות האלה . בלי לפתור את הבעיה הראשונה אי אפשר לפתור את הבעיה השנייה . בבעיה דו - שלבית יש לשים לב לשני היבטים מהותיים שלא היו בבעיה חד - שלבית : א . זיהוי הבעיות החד - שלביות ב . מציאת סדר הפתרון . בבעיה חד - שלבית כל מרכיבי הבעיה נתונים בגוף הטקסט באופן מילולי . דוגמה : קניתי 300 גרם גרעינים , ונשארו בשקית 120 גרם גרעינים . מה משקל הגרעינים שאכלתי ? כל המרכיבים בבעיה נתונים באופן מילולי : משקל הגרעינים שקניתי , משקל הגרעינים שאכלתי ומשקל הגרעינים שנשארו , ואחד המספרים חסר . אפשר להסתמך על הקשר בין שלושת המרכיבים המילוליים כדי לכתוב תרגיל שבעזרתו אפשר למצוא את המספר החסר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר