עמוד:103

הצעה לפעילות נוספת כותבים על הלוח את הספרות 2 , 2 ו - 5 ומבקשים מהתלמידים לבנות מהן מספר תלת - ספרתי המתחלק ב - . 9 התלמידים משווים את המספרים שנכתבו ומגלים שתלמידים שונים כתבו מספרים שונים . כדאי לשלב שאלה של מיצוי אפשרויות : כמה מספרים שונים מתאימים ? ( שלושה : . ( 225 , 252 , 522 פעילות 5 עוסקת בכפולות של 9 ובכפולות של 3 על לוח המאה . סעיף א הוא שאלת השערה – התלמידים משערים כמה מספרים המתחלקים ב - 9 יש בלוח המאה . נוסף על סימון המספרים בלוח המאה , אפשר לבדוק את ההשערה גם בעזרת ידע קודם , לדוגמה : מההיכרות של התלמידים עם לוח הכפל הם יכולים לדעת שעד 100 יש 10 תרגילי כפל שאחד הגורמים בהם הוא , 9 ונוסף על כך יש התרגיל . 9 × 11 = 99 כלומר יש 11 מספרים המתחלקים ב - . 9 בכל עשרת יש מספר אחד המתחלק ב - , 9 ואילו בעשרת התשיעית ( 90 – 81 ) יש שני מספרים המתחלקים ב - 81 – 9 ו - . 90 סימון הכפולות של 9 על לוח המאה נועד לעזור לתלמידים למצוא את החוקיות של פיזור המספרים האלה על הלוח . התלמידים מגלים שהכפולות של 9 מסודרות על קו אלכסון היורד מימין לשמאל ויכולים לנסות להסביר מדוע הסידור הוא כזה ( כי , 9 = 10 - 1 כלומר המשמעות של קפיצה של 10 על לוח המאה היא " ירידה " למשבצת שמתחת למספר הנתון , וקפיצה של 9 היא קפיצה למספר שמשמאל למשבצת הזאת ) . כמו כן בפעילות הזאת התלמידים נוכחים לדעת שכל המספרים המתחלקים ב - 9 מתחלקים גם ב - 3 ( המספרים האלה גם מוקפים בעיגול וגם מסומן קו מתחתיהם ) , אולם לא כל המספרים המתחלקים ב - 3 מתחלקים גם ב - . 9 יש פי 3 מספרים המתחלקים ב - 3 ממספרים המתחלקים ב - . 9 כתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 156 בפעילות 6 התלמידים עוסקים בסימן ההתחלקות ב - 9 מכיוון שונה . הם מתבקשים לכתוב שני מספרים המתאימים לביטוי , + = 9 כלומר שני מספרים שסכומם . 9 לאחר מכן הם מתבקשים להציב את המספרים בביטוי ולפתור אותו : 10 × + 1 × = אם התלמידים בוחרים שני מספרים השונים מ - , 0 התוצאה תהיה מספר דו - ספרתי . אם הם בוחרים את המספרים 0 ו - , 9 הם יקבלו את המספר החד - ספרתי 9 או את המספר הדו - ספרתי . 90 כל תלמיד מתבקש למצוא שתי אפשרויות שונות . התוצאות האפשריות הן : , 18 , 9 81 , 72 , 63 , 54 , 45 , 36 , 27 ו - . 90 אם מנסים לסמן את התוצאות שהתקבלו בכתב הסתרים בלוח שבפעילות , 5 מוצאים שכולם כבר סומנו משום שאלה מספרים המתחלקים ב - . 9 אם כן , מספרים דו - ספרתיים שסכום הספרות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר